Peugeot 107 1.0 XS

- 20 augustus 2007

Alle beetjes helpen

De 107 is niet de enige in zijn soort. Naast de mini-drieling zijn er nog een stuk of tien andere kleine hatchbacks die ook voor minder dan tien mille de dealer verlaten. Concurrentie genoeg dus. Waar de 107 het vooral van moet hebben is zijn hippe uiterlijk, zijn milieuvriendelijkheid (alleen de hybride Toyota Prius stoot nóg minder CO2 uit) en zijn ruime veiligheidsuitrusting. Met name die laatste twee punten zijn tegenwoordig erg belangrijke thema’s en het is dan ook geen verrassing dat de mini-drieling sinds haar introductie erg populair is gebleken.

Maar goed, terug naar de hamvraag: kan deze milieuvriendelijke mini auto een serieus alternatief zijn voor een gewone middenklasser? Het antwoord luidt: jawel. Eigenlijk doet hij ‘als auto’ weinig onder voor een auto uit de Golf-klasse. Hij voelt behoorlijk volwassen aan, kan ondanks het kleine motortje prima met het verkeer meekomen en de binnenruimte is heel behoorlijk. Toegegeven, de bagageruimte stelt weinig voor en het is niet echt een auto om over op te scheppen in de kroeg, maar je helpt het milieu er wel een beetje mee. En alle beetjes helpen.

  • Vrolijke vormgeving
  • Erg milieuvriendelijk
  • Goede veiligheidsuitrusting
  • Niet erg comfortabel
  • Zijwindgevoelig
  • Weinig bagageruimte
68 pk
93 Nm
157 km/h
13,7 s
6,1 (4.6) l/100km
109 g/km
D
22%
€ 9.100
€ 12.945
€ 237 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Citroën C1 1.0 Sensodrive Ambiance

  • Kia Picanto 1.1 X-clusive

  • Daihatsu Cuore 1.0 Premium

  • Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport

  • Daihatsu Trevis 1.0

  • Suzuki Alto 1.0 Exclusive

  • Chevrolet Spark 1.0 LS

  • Hyundai i10 1.25i ActiveVersion Cool

  • 2010 - Peugeot 107 1.0 XS