Spierkracht
Voor het tweede punt moet je even door het raam naar binnen kijken, alwaar je de raamslingers kan zien. Anno nu kun je daar eigenlijk zelfs op de instapper niet meer mee aankomen. Op de Selection zijn ze ook niet leverbaar. Zaken als elektrisch verstelbare spiegels zijn pas verkrijgbaar op de Freestyle uitvoering. Dus zelfs op de Reference en de Trendstyle moet je de spiegels handmatig verstellen. Nu is dat niet zo erg, want als iemand in zijn eentje gebruik maakt van de auto, worden die knopjes toch maar zelden gebruik. Dat ligt anders voor de ramen, een portierraam open je regelmatig en hoewel de draaibeweging een simpele en makkelijke beweging is, gaat het toch na een tijdje aan je knagen dat je een splinternieuwe auto hebt, maar geen knopje voor de ramen. De enige oplossing die daarvoor te bedenken is, is de keuze veranderen van Selection naar Reference. Het verschil van €2.300 geeft je, naast andere zaken, de ramen en ook een afstandsbediening voor de deuren.
Genoeg gezeurd, we stappen in en daar vinden een overzichtelijk dashboard. Geen spannend of opzichtig sportief exemplaar, maar gewoon een ergonomisch verantwoorde middenconsole. Het stuurwiel heeft eigen styling en verschilt daarmee van de duurdere versie. Toch heeft het een leuk en misschien wel sportief te noemen design. Het materiaal dat je in je handen hebt voelt keihard aan. Als je daar eenmaal aan gewend bent, zal je zijn omvang en dikte vanzelf gaan waarderen. Zoals het een VAG-produkt betaamt zijn de stoelen behoorlijk hard. Het zal tevens ook geen verrassing zijn dat het meubilair voor een goede zitpositie en voldoende zijdelingse steun zorgt. De kleurstelling en het design op de stoelen draagt bij aan een rustige en aangename omgeving.
Als je de aangewezen persoon bent die achterin mag zitten, dan kan de gedachte bij je opkomen dat het een rit wordt waarbij je met je knieën in je nek moet zitten. En bij de eerste indruk die je krijgt van de beenruimte, kun je het gevoel niet onderdrukken dat het onvoldoende is. Toch blijkt het allemaal mee te vallen als je eenmaal zit. De vorm van de stoel voor je zorgt ervoor dat er toch meerdere centimeters ruimte overblijft. De bagageruimte oogt groot, maar blijkt ondertussen een inhoud te hebben van 267 liter. Dit kan worden uitgebreid tot 960 liter. als je de achterbank in zijn geheel omklapt. Alleen bij de Sportstyle, de FR en de Cupra is de bank in delen neerklapbaar.