Vreemde eend in de Seat-bijt
Het eerste van die punten zijn de kunststof wieldoppen op de stalen velgen. Meestal de belangrijkste clou dat je het met de goedkoopste uitvoering te maken hebt. Deze zijn standaard te vinden op de Selection en de Reference. Hoewel de doppen niet lelijk zijn qua design, maken ze de auto niet echt af. Een voordeel is natuurlijk wel dat ze makkelijk schoon te maken zijn, en dat ze eventueel goedkoop te vervangen zijn, mocht je dat willen of moeten als je er bijvoorbeeld een bent kwijt geraakt of hebt beschadigd. Kun je er toch niet mee leren leven, dan staan er enkele lichtmetalen velgen in de brochure waar je uit kunt kiezen. De keuze begint bij €149 per stuk voor een setje 14 inch vijfspaaks velgen. Die zijn echter niet veel mooier dan de wieldoppen, dus als je toch al bezig bent met geld uitgeven, doe het dan goed en kies voor de 16 inch (Speedline 10-spaaks, €229 per stuk) of de 17 inch (OZ 5 spaaks €249 per stuk)
Als je naar de andere modellen van Seat kijkt, vraag je jezelf af waarom de Ibiza nog de oude design filosofie volgt. Auto’s als de Toledo, Altea en de Leon wijken stuk voor stuk af van het conventionele pad. De silhouet van de figurerende Spanjaard lijkt nog sterk op de wagen die in 1993 door dit merk op de markt werd gezet. Dat is geen nadeel, het geeft dit type een herkenbaar en vertrouwd uiterlijk. En dat is goed, want de huidige Ibiza is een lekker sportief uitziend wagentje met veel uitstraling. De belangrijkste verschillen met de voorgaande modellen zitten vooral in de speelsere vormen van de koplampen en de achterlichtunits. In tegenstelling tot de concernbroeders, de Volkswagen Polo en Skoda Fabia, wordt de Ibiza wel geleverd met volledig meegespoten bumpers. De spiegelkappen blijven wel zwart. De enige optie op de testauto is het Emocionrood op de huid van de auto, waar €195 voor moet worden bijbetaald, waarmee het eindbedrag op €11.769 komt. Deze kleur staat hem niet slecht, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het niet de mooiste kleur is waarmee de kleine Spanjaard zich kan tonen. Beter is het om toch nog maar wel €449 extra te reserveren voor metallic lak. Vooral het Brisablauw staat hem erg goed.
De deuren mag je zelf nog op de ouderwetse manier openen, dus middels een sleutel met een baard. De afstandsbediening is niet leverbaar voor de Selection. Wel is de auto uitgerust met centrale deurvergrendeling, waarbij de kofferruimte ook apart afgesloten kan worden. Je kunt met de sleutel het slot van de achterklep open laten, waarna de CV de klep op slot doet. Heb je liever dat het bagageluik altijd op slot zit, dan kan de klep met de sleutel op slot doen en heeft de CV er geen vat op. Het is wel zo dat het slot vanwege de plaatsing onder het Seat-logo niet makkelijk te bereiken is.