Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D LWB Instyle

Dennis van 't Kruis - 29 juni 2007

Onvervalste dieselsound

Als je naast de stationair draaiende Pajero staat, word je 'getrakteerd' op een onvervalste dieselsound. Alsof je naar een concert staat te luisteren van een oude rockband met gillende gitaren en luide drumsolo's, laat de Japanner je weten dat je een zelfontbrander hebt aangeschaft. Een lust voor het oor van elke ouderwetse dieselliefhebber. Onder de motorkap wachten 170 paarden die bij 3.800 tpm hun werk optimaal verrichten. Tezamen met de 373 Nm bij 2.000 tpm levert dat een 0-100 tijd op van 14 seconden. Dat is niet snel, maar rekening houdend met het gewicht van 2.230 kg is het niet slecht. De Pajero is dan ook niet bedoeld om mee te racen. Het lage toerengebied, waarin de peekaa's en de Newtonmeters tot hun recht komen, maken hem tot een uitstekende trekauto. De aanhanger mag een maximum gewicht hebben 3.300 kg.

Tijdens de acceleratie zullen de lichamen van de inzittenden niet worden blootgesteld worden aan massale G-krachten. De acceleratie verloopt namelijk rustig en gelijkmatig. Het schakelen van de vijftrapsautomaat gaat ondertussen bijna ongemerkt, al hoor je wel dat de motor een moment van toon verandert, er is bij normaal rijgedrag echter bijna niets voelbaar. Op de snelweg ligt het comfort op een redelijk hoog peil, de meeste oneffenheden worden aardig snel gladgestreken, maar er is wel sprake van nadeinen. Bij dwarsrichels voel je dat het onderstel redelijk stevig is geveerd, want op die momenten worden de klappen aan het inzittenden doorgegeven.

Voor de snelweg geeft Mitsubishi zelf een brandstofverbruik op van 9,1 liter per 100 km. Het testtraject had tijdens proefrit ook een groot aantal kilometers snelweg in zich en gedurende dat deel van de rit gaf de boardcomputer op een gegeven moment 7,7 liter aan. Het gemiddelde verbruik is volgens de brochure 10,6 liter. De mogelijke actieradius met de 88 liter diesel is daarnee een kleine 830 kilometer. Het nagelgeluid, dat op lagere snelheden aanwezig is, wordt op die snelheden iets minder. Wat wel bleef waren de rolgeluiden van de banden.

Dat de Pajero geen sportieve prestaties levert, hadden we inmiddels al vastgesteld, tijdens snel genomen bochten en minirotondes helt de carrosserie flink over. Als je echt gek doet, voel je de elektronische hulpmiddelen ingrijpen. Daar staat tegenover dat de Pajero wel goede terreineigenschappen heeft. Door de korte overhang aan de voor- en achterzijde kan een helling van maximaal 36,7 graden genomen wordt. Hellingen over de lengteas mogen zelfs een maximum van 45 graden hebben. En mocht de regen van de laatste tijd veranderen in een zondvloed, dan zijn doorwaaddieptes tot 70 centimeter geen probleem.

170 pk
373 Nm
177 km/h
14,0 s
onb (10) l/100km
280 g/km
G
22%
€ 51.990
€ 71.597
€ 1.313 / maand
€ 664 - € 718 / kwartaal
  • Land Rover Discovery 2.7 TdV6 HSE

  • Jeep Commander 3.0 CRD Limited

  • Hummer H3 Adventure

  • Land Rover Defender 110 Td X-TECH

  • Toyota Land Cruiser 3.0 D4-D SX