Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D LWB Instyle

Dennis van 't Kruis - 29 juni 2007

Achthonderdzestig watt

Instappen is eigenlijk inklimmen. De stoelzitting bevindt zich namelijk erg hoog boven het wegdek. Als je bedenkt dat de bovenkant van de achterbumper op 74 centimeter zit, en dat de onderzijde van de stoel zich zelfs nog hoger bevindt, dan is die eerste conclusie snel genomen. Eenmaal op de stoel beland kijk je tegen een dashboard aan met typische Mitsubishi kenmerken. Typisch is vooral de robuuste vormgeving met grote vlakken, enkele ronde en meerdere scherpe lijnen. Het heeft een strak design, maar het komt desondanks niet klinisch over. Het stuur voelt wat klein, in verhouding met het enorme gevaarte dat hij dient te besturen. In het midden valt vooral de brede middentunnel op, waardoor de beide inzittenden op de voorstoel behoorlijk ver uit elkaar zitten. Je kunt zelfs stellen dat je erg dicht bij de deuren zit. Prominent op die tunnel is de fraai vormgegeven keuzehendel voor de automaat geplaatst, met daarnaast de iets kleinere waarmee de keuze gemaakt kan worden of je twee of vier wielen aangedreven wilt hebben.

De stoelen krijgen een voldoende, en dat komt omdat de zitting iets te kort is en ook te vlak. Daardoor geven ze te weinig zijdelingse steun in de bochten. De rugleuning is wel lekker hoog en geeft dus wel genoeg steun aan onder andere de schouders. Op lange ritten blijkt het, met het comfort prima te zijn. Op de achterbank zal er dan ook niet veel geklaagd worden. Net als voorin is zitpositie hoog en is er ruim voldoende beenruimte aanwezig. Hoewel deze vanuit de testauto verwijderd was, is er ook nog een derde zitrij mogelijk. Een andere Pajero moest dus als testplatform dienen om de bruikbaarheid van die zetels te bepalen. De instap is prima, doordat de achterbank volledig omver geklapt kan worden. Het zitten levert wel enige bedenkingen op, vooral omdat het niet mogelijk is om met je voeten onder de achterbank te komen. De ruimte voor de voeten was net genoeg voor een maat vijfenveertig. De derde zitrij, die volledig in vloer kan worden weggeklapt door middel van het 'hide & seat' systeem, is vooral geschikt als zitplaats voor kinderen. Volwassen zullen het wel een korte tijd volhouden, maar de korte zitting en dito leuning ontnemen veel comfort. Om de rugleuning toch wat lengte te geven heeft Mitsubishi de hoofdsteunen extra lang gemaakt.

Standaard bij de Instyle is het Rockford harddisk navigatiesysteem met musicserver en een touchscreen monitor. De musicserver slaat alle afgespeelde cd's op, op de harde schijf, zodat je niet steeds de zilveren schijfjes hoeft te vervangen. De achterpassagiers hebben een eigen negen inch monitor waarop zij de dvd's kunnen bekijken, eventueel met de meegeleverde koptelefoon. Het geluid wordt door twaalf speakers, van in totaal 860 watt, doorgegeven aan de inzittenden en het geluid is om te smullen. Het beeldscherm in het dashboard geeft ook de beelden van de achteruitrijdcamera weer.

170 pk
373 Nm
177 km/h
14,0 s
onb (10) l/100km
280 g/km
G
22%
€ 51.990
€ 71.597
€ 1.313 / maand
€ 664 - € 718 / kwartaal
  • Land Rover Discovery 2.7 TdV6 HSE

  • Jeep Commander 3.0 CRD Limited

  • Hummer H3 Adventure

  • Land Rover Defender 110 Td X-TECH

  • Toyota Land Cruiser 3.0 D4-D SX