'Dikke' auto
De geteste R-Klasse is er nog een van de eerste generatie. Eerste generatie zegt u? De auto is er nog maar ruim een jaar! Inderdaad is er inmiddels een facelift op komst waarbij de R-Klasse licht gewijzigd wordt, maar het lijkt erop dat de facelift meer om verkooptechnische redenen is doorgevoerd en daarbij was de buitenkant niet zozeer het doelwit. De bumperpartijen worden iets anders, maar verder zal het exterieur nauwelijks veranderen.
De R-Klasse is een opvallende verschijning. In eerste instantie natuurlijk al door zijn imposante afmetingen. Met zijn 4,92 meter lengte, 1,92 meter breedte en 1,66 meter hoogte zal hij menig auto qua afmetingen aftroeven. Helemaal als je met de lange uitvoering nog 24 cm bij de lengte kunt optellen. Maar ook de prominent in de grille blinkende ster en de dikke 19 inch wielen, die met het exterieur-sportpakket meekomen, geven de auto een krachtig voorkomen. Eventueel is de auto door middel van zijn AIRMATIC-luchtvering ook nog flink hoger op zijn pootjes te plaatsen.
Het lijnenspel probeert het krachtige voorkomen ook te benadrukken. De onder de grille ontspringende lijnen lopen over de koplampen en onder de raampartijen aan de zijkant langzaam stijgend omhoog. Ook de stootstrips volgen deze lijn. Neem daarbij een aflopende daklijn en het is duidelijk dat het de bedoeling van Mercedes was om het juist geen busje te laten worden. Ook de grote ovale eindpijpen aan beide zijden van de auto benadrukken nogmaals dat we hier niet met zomaar een grote auto te maken hebben. En toch, ondanks alle designtechnische kunstjes van de mensen bij Mercedes, blijft de auto schipperen tussen imposant en lomp. Opvallend daarbij is dat de positie van waaruit je de auto bekijkt heel bepalend is.