SUV Tourer, wa'sdat?
Een 20, 30 jaar geleden was de wereld een stuk eenvoudiger. Als je bij de lokale Mercedes-dealer naar binnen liep had je de keuze uit een aantal luxueuze sedans in verschillende afmetingen. Voor de alternatieve Benzrijder was er een enkele afwijkende carrosserievorm leverbaar, maar de sedans vormden toch wel de absolute hoofdmoot van de Benzen die de showroom uitreden. Tegenwoordig is het toch allemaal behoorlijk anders. De B-Klasse is sinds zijn introductie als niet-sedan al de bestverkopende Mercedes, maar daarnaast zijn er maarliefst 21 verschillende modellen leverbaar met een ster op of in de grille. De R-Klasse is er daar een van.
Waar moeten we de R-Klasse nu plaatsen? Mercedes heeft de carrosserievorm ‘SUV Tourer’ ervoor bedacht en dat geeft al een beetje aan dat R-Klasse zich moeilijk in een hokje laat plaatsen. Heeft Mercedes gewoon een hekel aan de term MPV – de B-Klasse is volgens henzelf immers ook een sedan – of is het daadwerkelijk zo’n moeilijk te plaatsen auto? En wat is de meerwaarde van deze auto boven de ruimte van een E-Klasse Combi of een M-Klasse? Rijtesten.nl kreeg de R280 CDI een weekje te logeren om een en ander uit te zoeken.