Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

Michel van Breugel - 4 juni 2007

Het rijden

De gereden Škoda Superb is voorzien van een direct ingespoten turbodiesel krachtbron met een cilinderinhoud van 1968cc, beter bekend als de 2.0 TDI. Ook dit onderdeel is afkomstig van het VAG-concern en levert een maximaal vermogen van 140pk bij 4.000t/min. Het maximale koppel van 320Nm wordt bereikt bij 1.900t/min. Het vermogen wordt op de voorwielen overgebracht en onder de duim gehouden door traction controle. De tweeliter diesel wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze combinatie weegt 1493kg, ongeveer 75kg meer dan de huidige Passat.

De Superb laat zich boven de 1.900 toeren kennen als een soepele en vlot rijdende bolide. Onder de 1.900t/min zit er weinig fut in, en boven de 3.700t/min is de fut er wel weer uit. De 2.0 TDI is zoals bekend niet één van de meest geraffineerde in autoland. Bij optrekken is de krachtbron luidruchtig, ook heeft hij last van een behoorlijk ‘ochtendhumeur’. Eenmaal warm en op constante snelheid is er geen vuiltje aan de lucht, helemaal niet met de zesde versnelling. De zesbak laat zich uitstekend bedienen en is niet vies van een partijtje vlot schakelen, daarbij zijn de schakelwegen goed voelbaar en trefzeker. Niets dan lof over deze bak. De koppeling is wat lastig doseerbaar door de relatief korte tegendruk die het pedaal geeft, gewenning is hierbij een vereiste. De reminstallatie werkt naar behoren, de remkracht is goed te doseren en zal voor de modale bestuurder meer dan voldoende zijn.

De stuurinrichting geeft een niet al te indrukwekkende hoeveelheid interactie aan de bestuurder door, maar is daarmee niet uit te sluiten voor een potje scherp sturen op bergweggetjes. Over het algemeen is de installatie op comfort gericht en wordt de besturing duidelijk zwaarder bij hogere snelheden. Het onderstel van de Superb is voorzien van meervoudige armen met vier wieldraagarmen vooraan, en een as met gecombineerde U-armen achteraan. Het geheel is net iets anders opgebouwd dan dat van het vorige model Passat. De vering is in zijn grootste gebied comfortabel afgesteld, en dat zal ook de meeste kopers aanspreken. Bij bochtenwerk helt de auto niet overdreven naar één kant waardoor het geheel toch nog enigszins sportief aanvoelt. Dit laatste is overigens gedeeltelijk toe te wijten aan de optionele 225/45R17 banden van de testwagen (standaard 205/55R16). De gripgrens verschuift ook een beetje door deze optie, maar daar zal over het algemeen geen klagen over zijn.

Škoda belooft voor de Superb 2.0 TDI een gemiddeld verbruik van 6.3 l/100km. In de testperiode kwam dit iets hoger uit, gemiddeld een halve liter meer, en dat is toch nog een goed resultaat gezien de onregelmatige snelhedenheden die in deze periode zijn gereden. Met een tankinhoud van 62 liter kan toch een actieradius van iets meer dan 1000km gemaakt worden en dat is voor een auto als deze heel behoorlijk.

140 pk
320 Nm
215 km/h
9,9 s
6,0 (6) l/100km
170 g/km
G
22%
€ 26.915
€ 46.000
€ 843 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Lexus IS 220d Business

  • Volvo 850 T-5R

  • Mazda 6 MPS

  • Volvo S60 2.4D Edition

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • BMW 3 Serie 320i Executive

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo

  • Jaguar X-Type 2.2D

  • Volkswagen Passat CC 1.8 TSI

  • 2020 - Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business

  • 2016 - Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk Style Businessline

  • 2015 - Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Businessline

  • 2013 - Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessline

  • 2011 - Skoda Superb Combi Greenline 1.6 TDI Business Line

  • 2010 - Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance

  • 2008 - Skoda Superb 2.0 TDI Ambition