Peugeot 407 Coupé 2.7 V6 HDiF Féline

Robbert den Hartog - 21 januari 2006

Het interieur

Dat je in een Féline rijdt, merk je direct bij het instappen. Het royale gebruik van cognackleurig leer geeft een weelderige aanblik. Niet alleen het zitmeubilair, maar ook de portieren, de bovenzijde van het dashboard en de klep van het dashboardkastje zijn met leer bekleed. In combinatie met de lakkleur een zeer chique geheel, zonder kitscherig over te komen.
De stoelen zitten uitstekend. Veel steun, een lange zitting en leuning en voldoende breed. Stevige wangen houden de bestuurder en passagier op een prettige wijze op hun plaats. Mede dankzij de elektrische stoelverstelling en de uitgebreide verstelmogelijkheden van het stuur is er voor iedereen een perfecte zithouding in te stellen. Een verstelbare middenarmsteun verhoogt het comfort.
Eenmaal gezeten, herkennen we het dashboard van de 407 berline en SW. Of dit erg is? In mijn ogen niet. Want naast de mooie vormgeving zijn de gebruikte materialen van hoogwaardige kwaliteit. Het instrumentarium is wel exclusief voor de Coupé ontwikkeld. Vijf ronde, chroomomrande klokken met een klassieke uitstraling geven alle benodigde informatie weer.
De middenconsole bevat, van boven naar beneden, een multifunctioneel kleurenscherm, het audiosysteem, het bedieningspaneel van de climate control en tot slot nog een rij knoppen voor het aan- en uitschakelen van diverse andere functies. Op het eerste gezicht niet direct duidelijk, maar reeds na een tiental kilometers spreekt de bediening voor zich.
Verplaatsen we ons naar de achterstoelen, dan wordt duidelijk wat de term ‘2+2’ inhoudt. Beenruimte is er genoeg, echter met de hoofdruimte is het behelpen. Met mijn lengte van 1,87 m zat ik klem tegen de hemelbekleding. Bestemd voor kinderen en korte volwassenen, dus.

Nobody is perfect, en dat geldt ook voor deze auto. Zo zorgen de ver naar achteren geplaatste gordels voor de nodige rekoefeningen; zeker kleinere personen die de stoel verder naar voren zetten zullen dit lastig vinden. Natuurlijk, een coupé heeft altijd lange portieren. Maar zou het zoveel kosten om een ‘aangeef-systeem’ in te bouwen? Steek uw licht op bij Mercedes, Peugeot!
Een ander puntje van kritiek betreft de positie van de raam- en spiegelbediening. Deze is vrij ver naar achteren in de armleuning van het portier opgenomen. Wederom zullen kleinere personen dit als minder prettig ervaren.

Komen we bij de kofferruimte. Met een inhoud van 400 liter voldoende voor de vakantiebagage van 2 tot 4 personen. Ook hier treffen we een keurige afwerking aan. Daarnaast is de ruimte mooi rechthoekig, wat prettig is bij het inladen.
Bij de kofferruimte vinden we ook het serieuze minpunt van deze auto. Het kofferdeksel is namelijk niet elektrisch te openen. Overdreven, zegt u? In geen geval. Want als de kofferruimte wordt ontgrendeld (middels een druk op de ‘0’ van de typeaanduiding of via een knop op de sleutel) komt het kofferdeksel iets omhoog. Genoeg ruimte om de vingers onder te steken. En dat is nu juist het probleem. Want naast het feit dat daar vieze vingers aan over worden gehouden, krassen de vingernagels over de lak van de bumper. De gevolgen laten zich raden; de betreffende bumperrand had na 6.000 km al de nodige krasjes te verduren gekregen. Jammer! En totaal niet nodig, temeer daar het systeem wél op de 607 wordt geleverd.

204 pk
440 Nm
230 km/h
8,5 s
onb (8.5) l/100km
226 g/km
G
22%
€ 37.200
€ 57.300
€ 1.051 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Mazda RX-8 Renesis HP

  • Audi TT 2.0TFSI Pro Line

  • Nissan 350Z

  • 2009 - Peugeot 407 2.0 16V (Bioflex) ST Pack Business 2

  • 2006 - Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq

  • 2006 - Peugeot 407 1.6-16v HDiF XR Pack

  • 2006 - Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack

  • 2006 - Peugeot 407 Coupé 3.0 V6 24V Féline