Het interieur
De eerste indruk van de binnenkant van de Fabia is een degelijke. Een donker interieur met weinig verrassingen voor wat betreft plaats en functie van de diverse bedieningselementen. Het grotendeels zwarte dashboard wordt hier en daar onderbroken door een mat zilverkleurig accent. Rond de ventilatieroosters en de klokken zit een dergelijke rand en ook op de deuren en versnellingspook zitten deze zilverkleurig delen. Dat is hard nodig ook, want anders werd het wel een heel donker interieur. Met name de middenconsole met zijn rechttoe, rechtaan knoppen komt dan ook wat saai over. Jammer eigenlijk, want met de klokken laat Škoda zien dat er ook met simpele details toch al gauw iets leuks te maken is. Het zilverkleurige randje, maar vooral de wijzertjes, waarvan alleen de buitenlijn bestaat, maken het geheel al frivool en eigenzinnig. Een paar meer van zulke uitspattingen van de ontwerper hadden de Fabia ook van binnen direct een eigen gezicht kunnen geven. De afwerking van de prettig aanvoelende materialen is feilloos te noemen. Ik kan mij niet heugen dat ik in een andere compacte auto die ik gereden heb zo'n hoog kwaliteitsgevoel had.
De gereden Fabia was voorzien van allerlei luxe. Allereerst was er de automatische climatecontrol die de auto tijdens de hete testdagen in notime weer op acceptabele temperaturen had. Ook was de auto voorzien van audiosysteem met groot display. Tussen beide voorstoelen zat nog een AUX-aansluiting voor bijvoorbeeld een externe bron als een iPod. Het display van het audiosysteem was ook verbonden met de parkeersensoren. Zodra de bak in zijn achteruit stond, kon je op het scherm info met betrekking tot de waarschuwingssignalen waarnemen. Zelfs stoelverwarming was op beide voorstoelen aanwezig, al wou je die echt niet gebruiken in de warme eerste dagen van mei.
De stoelen zijn dankzij de uitvoering 'Sport' ook sportief gevormd. Dikke lendensteunen en wangen dienen de berijder in alle gevallen stevig op zijn plaats te houden. De zittingen zelf houden een beetje het midden tussen hard en zacht. Ondanks dat je bij een sportieve stoel direct aan hard denkt, is Škoda de gemiddelde Fabiabestuurder (ook die van de sportuitvoeringen) niet uit het oog verloren. De stoelen zijn goed in hoogte, diepte verstelbaar. Ook de rugleuning kun je zoals gewoonlijk in ieder gewenste hoek zetten. Al deze verstellingen dienen wel handmatig te gebeuren.
Ook de achterbank zit buitengewoon goed. Er is zelfs flink veel ruimte voor hoofd en benen en dat is toch best een aangename verrassing in een auto uit de compacte klasse. Je kunt hier prima een lange reis op de achterbank vertoeven. De kofferruimte is met 300 liter inhoud niet heel krap bemeten, maar doordat ruimte vooral hoog is en minder breed en diep, kun je toch niet zo heel makkelijk grote objecten vervoeren. Met een goed opklapbare buggy had de Fabia dan ook al best wel moeite omdat deze maar net over de volle breedte paste. Dit komt ook mede door het handig bedoelde bakje binnen de koffer, al is dit wel in te klappen.