Slot
De Actyon is een vreemde eend in de bijt. In het design lijkt het wel of SsangYong geen keuze durft te maken. Natuurlijk kun je dit vernieuwend of origineel noemen, maar verkopen doet het blijkbaar niet. SsangYong zou er goed aan doen om een neutralere weg in te slaan voor wat betreft het design, maar gelukkig lijkt het bij de aanstaande facelift van de Kyron al of SsangYong dit zelf ook heeft ingezien. De Actyon Sports zal binnenkort ook leverbaar worden. De pickup-variant, waarvan twee weken voor Nederlandse introductie al een exemplaar bij de importeur stond, zag er door de strakkere achterkant al een stuk evenwichtiger uit. Wellicht dat deze ook meer potten kan breken dat de gewone Actyon, al is de markt voor pickups natuurlijk veel kleiner.
Deze Actyon heeft zich met zijn terreincapaciteiten echt van zijn beste kant laten zien. Geen wannabe, maar een echte terreinwagen met vierwielaandrijving en hoge/lage gearing. Kijk je dan wat deze auto moet kosten, namelijk 29.995 euro, dan is dat zeker een aantrekkelijke prijs. Waar vind je immers een concurrent met gelijkwaardige mogelijkheden? De Actyon is er zelfs al vanaf 23.595 euro als je deze in de huidige actieperiode via internet besteld.
Ook buiten de terreincapaciteiten heeft de Actyon wel wat te bieden. Onder andere veel ruimte, een degelijk interieur en comfort onderweg. Mocht je voor een Actyon kiezen, dan zou ik wel aanraden om ook de handbak eens van dichtbij te bekijken, want de automaat lijkt wat gedateerd met zijn vier trappen en schokkerige overgangen. Al zal het verbruik voor die keuze ook een reden kunnen zijn, want je bespaart dan direct al weer wat op het gortige verbruik van de automaat.
- Ruimte
- Comfort
- Lage prijs voor een echte terreinwagen
- Onevenwichtig design
- Rauwe automaat
- Schrikbarend hoog verbruik