Het interieur
De zit in de Auris is een opvallend hoge, gezien het feit dat het hier een gewone hatchback uit de compacte middenklasse betreft, want als ruimteauto blijft de Corolla Verso voorlopig gewoon bestaan. Je zit relatief rechtop op de stoelen die het midden houden tussen hard en zacht. Ondanks dat de zit en hardheid niet direct sportief aandoen, staan de randen van de stoel toch behoorlijk op om je op je plek te houden. Op zich geen verkeerde keuze, want waarom zouden lekker gevormde stoelen voorbehouden zijn aan racemonsters?
Het dashboard is wellicht de meest ingrijpende wijziging ten opzichte van de laatste Corolla. Het dashboard van de vorige Corolla kon je zonder vervelende bijbedoelingen van binnen gerust saai noemen. De klokken, knoppen en ventilatieroosters waren zeker geen hoogstandjes op designgebied. Bij het ontwerpen van het Auris-dashboard hebben de designer zich gelukkig gerealiseerd dat dit in de huidige tijd drastisch anders moest. Meest opvallend is wellicht de hoge middenconsole die met een vloeiende, golvende vorm vanaf het dashboard tussen beide voorstoelen eindigt. In deze uitvoering is het navigatiescherm en de dualzone airconditioning er mooi in verwerkt. Het korte pookje bevindt zich al relatief hoog op deze console en de handrem is ook mooi verwerkt in de aanwezige vormen.
Wanneer de auto niet op contact staat zie je twee grijze schimmen op de plek waar je de klokken zou verwachten. Zodra je de startknop rechts naast het stuur hebt aangeraakt lichten de meters geel op en worden de driedimensionaal gevormde wijzerplaten met LED-technologie duidelijk zichtbaar. De afwerking van het dashboard is gewoon heel goed te noemen, alleen één opvallend aspect is dat het bovenste dashboardkastje maar zo’n dun klepje heeft en daardoor fragiel overkomt. Vreemd genoeg is dat van het onderste dashboardkastje of andere delen van het interieur niet te zeggen, dus snap ik niet zo goed waarom men hier aan dit kleine onderdeel niet net een wat hoger kwaliteitsgevoel aan mee heeft kunnen geven.
Voorin is er duidelijk voldoende ruimte om een lekker positie te vinden, maar achterin is de ruimte ook zeker goed te noemen. De knieen blijven vrij van de stoel voor hen en het hoofd komt bij een iets meer dan gemiddelde lengte ook nog niet tegen de hemelbekleding. In de bagageruimte is 354 liter kwijt te raken, wat zelfs uitgebreid kan worden tot 761 liter dankzij het ‘EasyFlat-systeem’, waarmee de bank in twee delen in een mum van tijd plat is te leggen.