Het rijden
De pittige 1.9 liter turbodiesel, reageert soepel op het gaspedaal, vanaf 1.750 toeren komt hij goed op gang. Net over de 2.000 toeren komt de turbo (met duidelijk hoorbare fluit) erbij. Over de prestaties niets dan lof, eigenlijk wordt de 150 pk-motor zo bijna overbodig. Wel een erg bruuske onderbreking van de acceleratie bij accelereren door middel van de cruisecontrole. Een donkere dieselbrom is bij optrekken duidelijk te horen, maar op constante snelheid is deze auto niet als diesel herkenbaar. De zes versnellingen zijn goed bruikbaar. Er is geen sprake van dat de zesde versnelling als overdrive dient, want ook in dat verzet is er veel trekkracht op de snelweg. Terug schakelen is daarom niet snel nodig. Met SportSwitch (sport-knop waarmee besturing, demping en gasrespons sportiever worden) wordt het dynamische weggedrag van de nieuwe Zafira nog een stuk strakker. Wellicht vinden sommige mensen het iets te veel van het goed, maar uw redacteur houdt daar wel van.
De stevige zesbak schakelt erg duidelijk, zelfs een beetje zwaar. Alleen de schakelwegen zijn net te lang. De pook is wel goed te bedienen op hoge plek in dashboard. De armsteun is goed geplaatst en is heerlijk bij het schakelen. Geen leren pookknop helaas.
De remmen zijn onopvallend goed. Geen gewenning nodig, goed gevoel, prima. Je zit niet gelijk in de voorruit als je zacht dacht te remmen. Ook de besturing is van het onopvallende soort. Wel aardig wat communicatie, zeker in de sport-stand. Aandrijfkrachten zijn bij voluit optrekken bijna niet voelbaar. De draaicirkel is groter dan bij de vorige Zafira, maar nog steeds is hij aardig wendbaar. De wegligging is niet erg communicatief, je voelt niet wat er onder de wielen doorgaat, zelfs op deze lagere 17-inch banden. De SportSwitch kan daar enige verandering in aanbrengen.
Een en al dynamisch, zeker voor een MPV. Ook zonder de sport-stand fijn stevig. Wel is de Zafira comfortabeler geworden, hij is niet meer zo erg hard. Van overhellen is echter totaal geen sprake. Bij hoge bochtsnelheden is ietsje onderstuur voelbaar.
Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense
Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance
Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDi Stylance
Kia Carens 2.0 CRDi EX
Seat Altea 1.9 TDi Businessline
Renault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Série Limitée Tech Line
Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI
Toyota Verso 1.8 VVT-i Dynamic
Mazda 5 1.8i Executive