Het interieur
Bij het instappen word je overweldigd door de luxe. De gebruikte materialen – voorname leder en hout – zien er hoogwaardig uit, voelen ook goed en alles is bovendien goed afgewerkt. Zoals je mag verwachten van een auto uit dit segment is hij van alle gemakken voorzien. Zo is het houten stuurwiel voorzien van verwarming en meten sensoren je lichaamswarmte om zo de optimale instelling voor de airconditioning te bieden. Ook heeft de LS een geluidsinstallatie van Mark Levinson, met maar liefst negentien speakers. In het dak zit een 9” beeldscherm, zodat men vanaf de achterbank naar een filmpje kan kijken. Kortom: genoeg verwennerij, maar dat mag je ook wel verwachten van een auto als deze.
Eenmaal op de uitnodigende stoelen plaatsgenomen hebbend, krijg je het gevoel dat je altijd in deze stoelen wilt blijven zitten. In deze nieuwe LS kan eerder over zetels, zoals u en ik deze in de huiskamer heeft staan, gesproken worden dan van stoelen. Ze zitten heerlijk, zijn lekker ruim en geven overal voldoende steun voor een lange autorit. De stoelen zijn goed en erg nauwkeurig verstelbaar waardoor, in combinatie met het automatisch verstelbare stuurwiel, een uitermate goede werkplek kan worden gecreëerd voor een comfortabele rit. Het enige nadeel daarvan is eigenlijk dat er zoveel versteld kan worden in deze auto, dat het even duurt voordat de optimale positie achter het stuur is gevonden. Alle instrumenten zijn logisch ingedeeld, helemaal als men gewend is aan de ergonomie van de laatste modellen van Lexus.
Achterin is er veel ruimte. De achterbank zit bijna net zo fijn als de voorstoelen, en zijn ook elektrisch verstelbaar. De armleuning fungeert niet alleen als leuning, maar herbergt ook de functies van de airconditioning achterin en de airco/verwarming van de stoelen. In deze armleuning zit ook een opbergvak waarin de afstandbediening voor de DVD-installatie kan worden opgeborgen. Achter de armleuning is een klein koelkastje geplaatst waarin enkele blikjes frisdrank gekoeld kunnen worden. Helaas komt dit wel ten koste van de bagageruimte. Een leuk detail is de kofferdeksel die elektronisch geopend en gesloten kan worden. De grote klep geeft toegang tot een redelijke ruimte die er eveneens netjes afgewerkt uit ziet. Jammer genoeg heeft Lexus alleen ouderwetse scharnierbeugels toegepast voor de achterklep, die overigens wel netjes zijn afgewerkt.