Daihatsu Materia 1.5 Soul

Dennis van 't Kruis - 5 januari 2007

Het exterieur

“Heeft u nog heel even geduld? Mijn collega is net met de demo naar het postkantoor”. Die vraag van de wel aanwezige verkoper kon ik alleen maar met ‘ja’ beantwoorden. Natuurlijk was ik bereid om even te wachten op de nieuweling van dit merk. De wachttijd viel gelukkig mee en toevallig stond ik buiten te kijken bij een demo, toen ik in mijn ooghoek een vreemde vorm ontwaarde. Tussen alle normale auto’s op de drukke weg langs de dealer, viel de Materia ongelofelijk op. De donkerblauwe kleur, de meerkantige vormen, maar vooral de 17 inch velgen eisten volledig alle aandacht op. Het eerste wat opviel, is dat de Materia kleiner overkomt dan op de gepubliceerde foto's. Met een lengte van 3,80m kun je dit gerust een zeer compacte auto noemen. Dit model is daarmee korter dan de meeste van zijn concurrenten. Met 1,64m reikt hij dan wel weer hoger.

De eerder genoemde velgen staan hem erg goed en vullen de wielkasten ook goed op, waardoor alles mooi in evenwicht is. Ook geven ze het hoekige design een beetje agressie mee. Het gevolg en enige nadeel is de dikte van de wang van de band, die nu het comfort ernstig vermindert. Je kunt nu bij wijze van spreken voelen uit welk land de Euromunt komt als je er overheen rijd. De verkoper belooft een meer comfortabel rijgedrag, als er normalere band-velg combinatie wordt gemonteerd. Deze bandenkeus is dan ook niet gemaakt door de dealer, het betreft in dit geval niet om een dealerdemo, maar om een persauto. Lezers van de Telegraaf en de Autoweek zullen waarschijnlijk de lettercombo herkennen. Het verschil zit hem in het cijfer dat ervoor stond. En ook op andere locaties in de officiële autopers is deze lettercombinatie te vinden. De reden dat deze auto bij het autobedrijf in Purmerend stond was, dat de boot met de rest van de Materia’s nog niet in de haven was aangekomen.

Tijdens de testrit was er veel bekijks. Overal gingen de blikken in de richting van de nieuwe Japanner. Toen ik bij een autowas installatie de auto ontdeed van een winters laagje vuil, kwamen er meerdere personen nieuwsgierig kijken. De reacties waren uiteraard wisselend. Ook op de fotolocatie was er deze aandacht. Men was het over één zaak wel eens, de uitlaat is niet in proportie met de rest van de auto, daar moest toch echt nog een mooi sierstuk op worden gezet.

103 pk
132 Nm
170 km/h
10,8 s
onb (7.2) l/100km
169 g/km
G
22%
€ 15.499
€ 20.212
€ 371 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Nissan NOTE 1.6 First NOTE

  • Peugeot 1007 1.6 16v 2-tronic Sporty

  • Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura

  • Fiat Qubo 1.4 8v Dynamic

  • Renault Kangoo Be Bop 1.6 16v Fun