Subaru B9 Tribeca 3.0R Luxury

Dennis van 't Kruis - 19 december 2006

Het rijden

De cijfers beloven heel wat; 245 pk bij 6.600 tpm en 297 Nm bij 4.200 tpm. Daaruit blijkt op papier al dat de B9 Tribeca flinke toeren moet uithalen om topprestaties te leveren. Echter je merkt aan het geluid van de 3 liter boxer, dat de auto daar ook plezier in heeft. Dit blok wil toeren maken en het liefst zoveel mogelijk. De nul naar honderd tijd is een redelijke 9,7 seconden, zeker als je meetelt dat deze kolos 1865 kilogram weegt. Belangrijk punt om op te merken is hierbij dat de snelheidsbeleving behoorlijk hoog is, en dat de acceleratie veel sneller lijkt dan wat de cijfertjes aangeven. Als je het gaspedaal contact laat maken met het tapijt, schiet de naald van de toerenteller vol overgave naar de 5.500 tpm en versnel de auto zich met rasse schreden.

Gezien de reputatie van de overige modellen zou je vervolgens denken, dat hij ook kort door de bocht kan. Maar dan blijkt toch dat deze auto oorspronkelijk voor de Amerikaanse markt is gemaakt. Want het onderstel is voornamelijk ingesteld op comfort. De minirotonde test toonde dat het hoge koetswerk dan voornamelijk wil overhellen. Dit gedrag vertoont hij ook tijdens de noodstop, waarbij de auto diep door de knieƫn gaat. Met lange vloeiend lopende bochten heeft de auto minder problemen, en dan is een redelijk hoge snelheid geen probleem. De Tribeca is vooral lange-afstandscruiser.

Bij normale snelwegsnelheden is het stil in het interieur. Het brandstofverbruik is op dat moment het gunstigst met 9,5l/100 km (1 op 10,5) In de stad schiet dit omhoog naar 17,1 l/100 km (1 op 5). Het gemiddelde mag dan uitkomen op 1 op 8. Heel even terugkomend op de Cayenne; die haalt in stad 0,4 kilometer per liter meer, maar zit gemiddeld toch 600 meter minder per liter. Tijdens het testrit heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk diversiteit in de testroute aan te brengen. Voor off-road had ik geen toestemming, maar voor de rest mocht ik gaan en staan waar ik wilde, dus na een stukje snelweg, daar waar de Tribeca uitstekend uit de verf komt, heb ik wat smallere wegen opgezocht. Die vond ik in het centrum van Heemskerk, maar vooral in het aan de kust gelegen Wijk aan zee. Een mix van krappe straatjes, korte bochten, op- en neergangen. De Tribeca is een grote auto, maar door zijn lichte besturing verliep deze oefening zonder al te veel moeite.

245 pk
297 Nm
195 km/h
9,7 s
onb (12.3) l/100km
291 g/km
G
22%
€ 57.105
€ 64.105
€ 1.175 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Saab 9-7X 5.3 V8

  • Nissan Murano 3.5 V6

  • Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD S-Limited

  • Infiniti FX 35

  • Porsche Cayenne 3.2 V6

  • Kia Sorento 3.3 V6 X-clusive

  • 2008 - Subaru Tribeca 3.6 H6 AWD Executive