Subaru B9 Tribeca 3.0R Luxury

Dennis van 't Kruis - 19 december 2006

Het exterieur

Subaru heeft de Tribeca in de markt gezet om te concurreren tegen auto’s als de Nissan Murano en de RX350 van Lexus. Daar zou je ook de Porsche Cayenne aan toe kunnen voegen. De overeenkomsten zitten dan vooral in de styling. Beide auto zijn gestyled om te lijken op snelle familieleden, bij de Cayenne is dat de 911, bij de Tribeca is dat uiteraard de Impreza. Qua vermogen ontlopen ze elkaar ook niet veel: allebei hebben ze rond de 250 pk en 300 Nm koppel. De 0 naar 100 tijd is exact hetzelfde als de Duitser met automaat is uitgerust. Het gemiddelde verbruik van de Japanse SUV ligt gemiddeld wel een liter een liter lager. Het verschil tussen de testauto en de basis-cayenne is een kleine € 5000, -. De basis versie van de Tribeca kost € 57.105, -. Een opvallend verschil tussen beide is dat de B9 Tribeca bijna geen tegenstand ondervond bij de liefhebbers van dit merk. De Cayenne ondervond een hoop commentaar, omdat men van mening was dat het Duitse merk een puur soprtwagen merk moest blijven. Vergelijkbare geluiden werden ook geuit toen 924 op de markt kwam.

Aan de voorzijde is het Subaru gelukt om een opvallende auto te creëren. Tijdens de proefrit kon de Japanner rekenen op vele goedkeurende blikken. Het was in veel gevallen duidelijk van de gezichten af te lezen dat men zich afvroeg, welke auto daar voorbij reed. Gelukkig voor hen gaf de belettering op de zijkant van de auto daar al antwoord op. En dan de achterzijde; van die kant bezien zou je de vergissing kunnen maken dat je het met een busje te maken hebt. De Tribeca is namelijk nogal hoog. Want daar waar bij andere Sport Utility Vehicles veelal de daklijn al eerder naar beneden kromt, blijft de rechte lijn hier nog even doorlopen. Positief gevolg daarvan is de hogere laadruimte. Dat deze belijning ook zijn aanhangers kan vinden, merkte ik tijdens de fotosessie. Daar kwamen een aantal personen bij de auto kijken, waaronder een persoon die mij de hemd van het lijf vroeg. Ik heb hem het advies te geven om naar een dealer te gaan, waar ze hem volledig en deskundig te woord konden staan.

De testauto met zijn Luxury-pakket heeft als extra’s een achteruitrijcamera, een DVD navigatiesysteem, een elektrisch schuifkantel dak, volledig elektrisch verstelbare stoelen en een lederen interieur. De prijs die daar voor betaald mag worden is € 64.105, -. Voor € 4.000, - meer staat er ook nog de 7zits Executive in de showroom te wachten, die naast een derde zitrij nog enkele gadgets extra mee krijgt.

245 pk
297 Nm
195 km/h
9,7 s
onb (12.3) l/100km
291 g/km
G
22%
€ 57.105
€ 64.105
€ 1.175 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Saab 9-7X 5.3 V8

  • Nissan Murano 3.5 V6

  • Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD S-Limited

  • Infiniti FX 35

  • Porsche Cayenne 3.2 V6

  • Kia Sorento 3.3 V6 X-clusive

  • 2008 - Subaru Tribeca 3.6 H6 AWD Executive