Het interieur
Instappen in de vijfdeurs Clio gaat via een korter bestuurdersportier dan in de driedeursversie. Dit zorgt ervoor dat de instap wat minder ruim is, maar nog steeds overtuigend. Eenmaal plaatsgenomen in de bestuurdersstoel valt de relatief hoge zitpositie achter het stuur op. Het instellen van vooral een comfortabele zitpositie is geen enkel probleem. Met de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en het in hoogte en diepte verstelbare stuur kan de zitpositie naar eigen wens worden aangepast. Het dashboard is netjes en stijlvol vormgegeven, de functionaliteit van het geheel gaat hier duidelijk boven de vormgeving. De gekozen materialen voor de afwerking van het interieur en het dashboard ogen kwalitatief goed. Op een beperkt aantal plaatsen wordt een wat hardere kunststofsoort gebruikt, welke nauwelijks opvallen. Ook de afwerking valt hiermee samen, deze is gewoon goed te noemen. De naden tussen de diverse dashboardpanelen zijn smal en lopen gelijkmatig.
Over de interieurruimte valt al evenmin te klagen. Zeker de ruimte voorin is overtuigend groot, inmiddels gebruikelijk bij auto’s uit de compacte klasse. Zowel de been- als hoofdruimte voorin is ook voor langere personen geen punt om te klagen. Achterin is de ruimte ruim voldoende. Uw testrijder, circa 1,85 meter, kan comfortabel achter zichzelf plaatsnemen. De ruimte die overblijft voor langere inzittenden is echter beperkt, vooral de beenruimte is hierbij de beperkende factor. Een punt waar de vijfdeurs Clio niet op scoort is multifunctionaliteit. De achterbank is in geen enkele vorm te verschuiven of te verstellen, waardoor de zitruimte achterin vaststaat. De bank is overigens wel in twee delen neer te klappen, waarmee de bagageruimte in delen te vergroten valt. De bagageruimte met de achterbank overeind is een concurrerende 288 liter. Door de achterbank volledig neer te klappen is dit uit te breiden tot een flinke 1038 liter.
Naast de zitpositie is tevens de versnellingspook hoger geplaatst dan gebruikelijk. Dit is ongestraft mogelijk door de eveneens hoger geplaatste middenconsole. Dit maakt de bediening van de airco en de radio makkelijker. De geteste uitvoering, de Dynamique, heeft standaard al een vrij ruime uitrusting. Op de testauto waren echter een flink aantal extra’s gemonteerd. Een ugrade naar elektronisch geregelde airco, Renault Handsfree Card, upgrade naar Radio Renault 4x40 Watt met CD-wisselaar, verwarmbare voorstoelen en een bandenspanning controlesysteem maken een werkelijk ‘bomvolle’ Clio. Dat hierbij de prijs navenant oploopt is dan ook geen verassing. Het vermelden waard is de stuurbediening van de standaard cruise control en de plaatsing van bedieningsknopjes voor de radio aan de stuurkolom. Het bedienen van de radio met de handen aan het stuur vergt hierdoor enige gewenning.
2019 - Renault Clio TCe 100 R.S. Line
2017 - Renault Clio TCe 120 Intense
2014 - Renault Clio RS Turbo 200 EDC
2013 - Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique Eco2
2013 - Renault Clio TCe 90 Expression
2009 - Renault Clio RS 2.0 16V
2008 - Renault Clio Estate 100 TCE Dynamique
2006 - Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe
2006 - Renault Clio V6
2006 - Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe