Meer kilo's, meer kracht
Naast de uiterlijke wijzigingen is de nieuwe aandrijflijn natuurlijk het grootste nieuws bij de introductie van de Aygo X. Toyota staat bekend om hybrides, maar zag nooit eerder brood in een hybride Aygo. Het zou de auto zwaar en duur maken, terwijl elke euro telt in het A-segment. Toch is de Aygo X Hybrid er nu en dat heeft te maken met steeds verder gaande maatregelen tegen uitstoot en het uitgedunde concurrentieveld. Er zijn immers niet veel directe concurrenten meer in het A-segment, omdat de marges teruglopen en (veiligheid)eisen steeds strenger. Het is echter wel een opgave om een hybride te maken van een auto, waar een dergelijke aandrijflijn nooit voor voorzien was. We noemden de langere neus al om de motor te herbergen, maar er moesten ook aanpassingen aan de koelingssystemen en het onderstel worden gedaan. Bovendien kreeg de Aygo X een nieuw remsysteem aangemeten. Alle aanpassingen, een batterij en elektrotechniek zorgen voor liefst 140 extra kilo's. Maar daar staan wel 44 pk's tegenover die de Hybrid meer biedt en dat betekent een totaalvermogen van 116 pk. In de praktijk blijkt dat dit meer dan genoeg is om van de kleinste Toyota een heerlijk vlot rijdende stadsauto te maken. Je hebt altijd elektrokracht achter de hand om snel door het verkeer te bewegen. Ga je buiten de stad, dan zal de Aygo X ook niet tegenvallen. Zoals gezegd staat de auto op hetzelfde platform als de Yaris en dat merk je op de lange afstand. De wielbasis is natuurlijk een stuk korter, waardoor korte oneffenheden duidelijker worden doorgegeven. Maar over de gehele linie is de auto in balans en voelt het rijgedrag volwassen aan. Het sturen gaat licht, tenzij je de GR Sport in de sportstand zet. Nog steeds niet met heel veel gevoel, maar het sturen gaat dan merkbaar zwaarder.




