Flink scoren
Van onbekendheid in het interieur is overigens geen sprake, want het dashboard is onmiskenbaar hetzelfde als in de Captur. Geen schande, want het geheel steekt goed in elkaar en je bedient de auto op de tast. Hoewel veel functionaliteit, zoals de klimaatbediening, via het centrale touchscreen gaat, werkt dat goed in de praktijk. Onderop het scherm zijn de klimaatfuncties altijd inzichtelijk en een rij fysieke knoppen laat je eenvoudig de temperatuur of luchtstroom instellen. Wat wel opvalt is de matige kwaliteit van de achteruitrijcamera. Het beeld is korrelig en er zit vertraging in de weergave, dat wordt anno 2025 door veel concurrenten flink beter gedaan. Verwacht ook geen multizone climate control, want net als in de Captur kun je zelfs in de topversie slechts één temperatuur instellen. Een beetje afstemming met je medepassagiers is dus wel het advies.
Ook aan de gebruikte kunststoffen merk je dat de auto in het B-segment zijn basis heeft. Het oogt allemaal goed, maar voelt wel hard aan en zeker op de deurpanelen mis je wat aankleding. In de Esprit Alpine versie krijg je wel een mooie stoffen aankleding van het dashboard en hier en daar blauwe accenten. De zit in de Symbioz is hoog, precies zoals het koperspubliek van dit segment graag wil. De ondersteuning is goed, hoewel je ook aan de uitgebreidheid van de verstelling merkt dat e Symbioz niet bovenin het segment opereert. Overigens krijg je wel elektrisch verstelbare voorstoelen bij het aanvinken van het Driving and Comfort premium pakket. En met opties als de elektrische achterklep, Harman Kardon audiosysteem en een panoramadak dat in verschillende standen te tinten is weet Renault de Symbioz een behoorlijk luxueuze uitstraling mee te geven. Hoewel de wielbasis van de Symbioz hetzelfde is als de Captur, heb je op de achterbank van de eerste toch meer ruimte. De bank is verschuifbaar en dat levert mooi extra beenruimte op. Het gaat natuurlijk wel ten koste van de kofferruimte, maar ondanks de hybride aandrijflijn blijft er nog een goede 434 liter over. Dat is volgens de nieuwe meetmethode, waarbij de Captur 265 liter inhoud scoort.
Lexus UX 300h F-Sport Design
Smart 1 200 kW Premium
Citroën ë-C4 50 kWh 136 Shine
Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Bi-Tone
DS 3 Crossback PureTech 155 EAT8 La Premiere
Kia e-Niro 64 kWh ExecutiveLine
Opel Grandland X 1.2 Turbo Online Edition
MINI Countryman Cooper Serious Business
Opel Ampera-e 60 kWh Launch Executive
Audi Q2 1.4 TFSI S-line