Vol met nieuwe én bekende techniek
Maar om met dat soort auto's het gevecht aan te gaan, moet je de technische eigenschappen zeker op orde hebben. En dat heeft DS, want de Fransen bieden een rijbereik van 750 kilometer, een vermogen tot 350 pk en optionele vierwielaandrijving. Mooi in theorie, maar DS vindt het nog belangrijker om te benoemen dat de auto ook in de praktijk met veel snelwegkilometers prima voldoet. Een rit van Parijs naar Lyon (450 km) moet bij een gewone koerssnelheid van 130 km/h zonder tussentijds opladen geklaard zijn. En als je toch moet snelladen, is het laadvermogen van 160 kW (dat volgens de getoonde statistieken ook nog eens heel constant wordt afgegeven) goed om binnen een halfuur weer van 20-80% te laden.
Op technisch vlak belooft de auto dus echt een voorloper te zijn, gelukkig zijn er ook een aantal zaken die concurrenten allang bieden, maar nu ook in een Stellantis-product beschikbaar komen. Zo biedt de N°8 one pedal drive, waarmee zonder het rempedaal te bedienen de auto tot stilstand wordt gebracht en waarmee eenvoudig energie wordt teruggewonnen voor de batterij. Bijkomend voordeel is dat er nu eindelijk auto-hold functionaliteit is. En er zijn een aantal hulpsystemen en andere technologieën waarvan we blij zijn dat ze weer beschikbaar komen. Zo is er Night Vision leverbaar, waarmee de auto in het donker scant op overstekend wild of een verdwaalde fietser. Met de Pixelvision koplampen kun je altijd met grootlicht rijden, zonder dat je medeweggebruikers of jezelf verblindt. Het systeem houdt nu namelijk nog veel beter rekening met reflectie van verkeersborden en kruisend verkeer. Verder kun je de DS op de 'automatische piloot' zetten, zodat de auto zelf binnen de lijntjes blijft, maar desgewenst ook zelf inhaalt.