Hier koop je 'm voor
Waar je bij de concurrentie nog wel eens moet bijbetalen om daadwerkelijk een zevenzitter van een grote SUV te maken, dien je bij Mazda juist geld bij te leggen om minder zitplaatsen te krijgen.
Huh? Nou goed, daar moeten we wel een uitleg bij geven. Standaard is de CX-80 een zevenzitter, met een verschuifbare achterbank op de tweede zitrij en twee opklapstoelen op de derde rij. Tegen bijbetaling wissel je de achterbank in voor twee separate zetels, zodat je zes personen kunt plaatsen in de Mazda. Maar de tweede zitrij verandert dan wel in een directeurspositie, met verwarmbare en ventileerbare Captain Seats. Het kan echter alleen op de duurste uitvoeringen gekozen worden en vergt dan nog een extra investering van minimaal 850 euro.
Kies je dat niet, zoals wij met onze zevenzits CX-80, dan krijg je dus een achterbank die verschuifbaar is en waarvan de leuning in meerdere standen gezet kan worden. Met één druk op de knop ontgrendel je de bank, zodat je ruimte schept om op de derde zitrij te komen. De doorstapruimte is niet groot, maar om een beetje comfortabel plaats te nemen achterin moet je sowieso een bescheiden maatje hebben. En vooral goed overweg kunnen met de personen op de achterbank, want als die in de voorste stand wordt geschoven kan zelfs ondergetekende met zijn 1,92m prima zitten op een stoeltje van de derde zitrij. Er is hoofdruimte genoeg en je beschikt er over eigen bekerhouders en een USB-C poort. Met opgeklapte achterstoelen blijft er natuurlijk niet heel veel ruimte over.
Gelukkig heeft Mazda gedacht aan een apart vak waar je de laadkabel en rolhoes in kunt opbergen. Overigens klap je in een handomdraai zowel de twee achterste stoelen als de achterbank neer, zodat er een ruimte van liefst 2.000 liter ontstaat. Is dat je nog niet genoeg, dan kan de CX-80 een aanhangwagen van 2.500 kg trekken.