Mazda CX-80 2.5l E-Skyactiv PHEV Takumi

- 2 oktober 2024

Bijna MPV

We zien direct de grote gelijkenis met de CX-60, want feitelijk ontdek je tot aan de b-stijl geen enkel verschil ten opzichte van die auto. Pas vanaf het achterportier gaat de vergelijking niet meer op. We tellen een extra raampartij, om uiteraard de passagiers van de achterste zitrij wat licht te gunnen.

De dakstijl loopt minder steil af, om zo de bagageruimte nog wat intact te laten. Juist daardoor vinden we de achterzijde minder krachtig overkomen dan bij de CX-60, hij lijkt er iets meer opgeplakt. Welke CX-80 je ook kiest, je kunt er zeker van zijn dat het nodige chroom rond raamlijsten en grille wordt aangebracht. We rijden de Takumi, de exclusieve topuitvoering van de CX-80. Maar de Homura, meer gericht op sportiviteit, heeft bijna net zoveel chroom op de koets zitten. Het maakt de auto een blikvanger, zeker in combinatie met het Melting Copper van onze testauto. De flinke raampartijen zorgen voor een boel licht in het interieur, maar geven de auto ook wat MPV-karakteristiek die wellicht niet zo bij een grote SUV passen. Toch moet je de CX-80 wel zo zien, dit is de meer praktische en op gezinnen gerichte versie van de CX-60. Juist in een tijd waarin niemand meer in een busje wil rijden, maar wel het liefste veel ruimte heeft, is dat een slimme zet van Mazda.
Je kunt dat MPV-gehalte verminderen door voor geblindeerde ramen te kiezen, het is alleen jammer dat dit een forse meerprijs betekent doordat ze in een pakket zijn ondergebracht.
De CX-80 opereert in een groot segment, waar zowel de Aziatische als Westerse concurrentie vergelijkbare auto's als PHEV aanbieden. De Mazda is wel een stukje groter dan de directe concurrentie en schurkt met zijn buitenmaten tegen de Volvo XC90 aan.

327 pk
500 Nm
195 km/h
6,8 s
onb (1.6) l/100km
36 g/km
A
22%
€ 62.490
€ 73.740
€ 1.352 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Kia EV9 99.8kWh AWD Dual Motor GT-Line Launch Edition

  • BMW iX3 210 kW High Executive