Geen sleurhut
Ondanks het overvolle segment zien we best mogelijkheden voor de Symbioz. Hij is een stuk ruimer dan de Captur en biedt bovendien net iets meer luxe en comfort. Zo duur als de grotere Austral wordt het dan weer niet, hoewel je qua binnenruimte ten opzichte van die auto niet veel inlevert.
Bovendien is het de ideale auto voor mensen met keuzestress. Je hebt geen keuze in brandstofsoort of transmissie en de uitvoeringen zijn tevens heel overzichtelijk. Ten opzichte van de Captur dien je wel flink wat meer geld mee te nemen, maar dat komt mede doordat een echte instapversie voorlopig ontbreekt. Instapper Techno biedt voor 36.490 euro al heel veel zaken standaard, zoals navigatie en adaptieve cruise control. Esprit Alpine voegt vooral sportieve accenten toe, terwijl de geteste Iconic comfortverhogende zaken als elektrisch verstelbare stoelen en een handsfree achterklep biedt. De vanafprijs van die versie is met 40.390 euro niet mals, terwijl het solarbay dak, premium audio en de metallic lak er nog bovenop komen. Voor de overtreffende trap aan luxe dien je dus flink in de buidel te tasten, maar daar krijg je dan ook wat voor terug.
Frans comfort gecombineerd met Hollandse zuinigheid is wat ons betreft een succes. Mits je de Hollandse sleurhut maar laat staan, want die trekt de Symbioz niet.
- Stuk ruimer dan Captur
- Biedt ook meer (optionele) comfort en luxe
- Geraffineerde en zuinige aandrijflijn
- Beperkt trekvermogen
- Ruimte en luxe kosten flink meer
Dacia Duster Hybrid 140 Journey
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground