Meer vermogen maar nog net zo zuinig
De nieuwe Yaris Cross biedt verbeterde geluidsisolatie. Door meer lagen isolatie, dynamische dempers en extra viltlagen op de motorkap toe te passen, is het geluid in de cockpit verminderd. Hoewel de Yaris Cross in stedelijke omgevingen al niet luidruchtig was, is het nu nog stiller, zelfs bij snel optrekken. De karakteristieke roffel van de driecilinder motor blijft echter hoorbaar bij hogere toeren, en is in onze ogen eerder charmant dan storend. Roffel maar fijn door Yaris Cross.
Die roffel komt van de vertrouwde 1,5 liter hybride motor die we al kennen. Maar met de montage van een grotere en krachtigere elektromotor-generator is het vermogen verhoogt met ruim 12%. Het systeemvermogen stijgt van 85 kW (116 pk) naar 96 kW (130 pk), wat resulteert in meer kracht. Het koppel neemt eveneens toe, van 141 Nm naar 185 Nm. Hoewel dit sneller optrekken betekent, blijft de Yaris Cross geen snelheidsduivel; de sprint van 0 naar 100 km/u is nu een halve seconde sneller (10,7 seconden van 0-100 km/u), maar daarmee zeker nog geen stoplichtsprinter. Laten we zeggen dat het geheel bijdraagt aan een ontspannen rijervaring, een welkome verademing in een wereld waarin alles snel moet.
Het verbruik blijft ongewijzigd zuinig. Tijdens onze test noteerden we een verbruik van 5,3 liter per 100 kilometer, een lichte verbetering ten opzichte van de vorige 5,6 liter per 100 kilometer. Met de notitie dat we maar een paar uur op stap zijn geweest en dus niet een uitgebreide verbruikstest konden doen.