Weg met de stengels
Maar Tesla beperkte zich niet tot uiterlijke wijzigingen, want het voert ook veranderingen in het interieur door. Enerzijds door feedback van Model 3 rijders en anderzijds door aan te haken op trends van het moment. Zo zien we nu een led sierstrip over de bovenkant van het dashboard en portieren lopen. Je kunt één kleur instellen en waar we vaak de achterpassagiers overgeslagen zien worden, loopt de ledverlichting in de Tesla gewoon door naar achteren. De materialen die gebruikt zijn, voelen veel beter aan dan voorheen. Er is duidelijk geïnvesteerd in een betere beleving, wat je al merkt als je de deur dichtgooit na het instappen. Alle ruiten zijn gelamineerd, zodat geluiden van buitenaf veel minder makkelijk doordringen. De witte of nephouten sierstrip van voorheen wordt ingeruild door een stoffen (RWD) of alcantara (Long Range) aankleding. In de Performance loopt er een strip koolstofvezel over het dashboard, om de extra sportieve inborst duidelijk te maken.
Wij rijden de Long Range en dat betekent een premium interieur met dus een soort van alcantara aankleding op dashboard en deurpanelen. Bovendien heb je de beschikking over een nog zwaarder geluidsysteem, dat niet onderdoet voor A-merk systemen in premium concurrenten. De kwaliteitsbeleving ligt dus echt op een hoger plan, wat je zeker ook merkt tijdens het rijden. Het blijft echt heel stil aan boord, tenzij je de 17 luidsprekers, twee subwoofers en versterkers aanspreekt. Over aanspreken gesproken, mede door de stille cabine en verbeterde microfoon gaan telefoongesprekken nu ook veel beter over de carkit. Je kunt nog steeds maar één telefoon tegelijk verbinden met Bluetooth en Apple Carplay of Android Auto schitteren door afwezigheid. Tellers achter het stuur zijn evenmin aanwezig, zodat je nog steeds op het centrale multimediascherm bent aangewezen voor snelheid en tripcomputer.
Hoewel het interieur dus door sfeerverlichting en mooiere materialen warmer aanvoelt dan voorheen, is het minimalistische zeker gebleven. Sterker nog, het is alleen maar meer geworden: inmiddels zijn de stengels voor de automaathendel en knipperlichten of ruitenwissers verdwenen. De knipperlichten en ruitenwisser bedien je op het stuur, terwijl je de auto via D of R in de versnelling zet. Er bevinden zich ook nog drukknoppen voor de transmissie boven de binnenspiegel, maar die gebruik je alleen maar als het scherm uitvalt, denken wij. Bovendien is het vaak voldoende om gewoon de rem in te trappen om de auto te starten en daarna gewoon weg te rijden. De auto bepaalt door de camera's of je voor- of achteruit zult uitparkeren, zodat je dit helemaal niet hoeft te selecteren.
De bediening via het stuurwiel van vooral de knipperlichten vergt echt wel wat gewenning, met name op rotondes. Toch zijn we er na een weekje testrijden behoorlijk aan gewend, zeker omdat de richtingaanwijzer vanzelf stopt als de auto detecteert dat je een rijbaan bent opgeschoven, of bent afgeslagen.
Tesla biedt nieuwe stoelen in de Model 3, die een betere ondersteuning geven dan voorheen. Vooral doordat je niet meer zo schuift in je zitting merk je dat lange ritten een stuk comfortabeler zijn. Iedere Model 3 heeft nu standaard stoelventilatie, vandaar de ventilatieopeningen in het kunstleder. Nadeel is natuurlijk wel dat vuil zich in de gaatjes vestigt, terwijl de gladde bekleding van voorheen eenvoudig te reinigen was.
Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge
Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line
Toyota Camry 2.5 Hybrid Business Plus
Volvo S60 T5 Geartronic R-Design
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature
Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale
Infiniti Q50 2.0T Performance
Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde
Lexus IS300h F Sport Line