Echt snel laden
De Kia EV9 is qua ontwerp revolutionair, maar ook de technische basis is vernuftig te noemen. We kennen het snelle 800 volts platform al van onder meer de EV6, maar in de test-EV9 met twee elektromotoren en een actieradius van net iets meer dan 500 kilometer bewijst het snelladen zich opnieuw. Lange afstanden zijn niet alleen goed af te leggen door het hoge niveau van comfort aan boord (het blijft stil en behaaglijk binnenin de auto), maar ook zeker doordat je na een snelle stop weer met 80% rijbereik verder kunt. Je mag zelfs een aanhangwagen van maximaal 2.500 kg geremd trekken, wat natuurlijk een flinke hap uit het rijbereik als gevolg heeft. Maar als je na net iets meer dan een kwartier weer door kunt, is een caravanvakantie heel goed mogelijk met deze Koreaan. We rijden de auto in een koudere periode (5-10 graden) en weten net iets meer dan 400 kilometer uit een batterijlading te halen. Er is dan ook een gigantische batterij onder de auto geplaatst, met iets meer dan 100 kWh brutocapaciteit. Onder de 23 kWh/100km zijn wij in de testweek niet gekomen, dus heel energiezuinig kunnen we de EV9 met dual motor ook weer niet noemen.
Door naar een snellaadlocatie te navigeren weet de auto dat hij de batterij moet voorverwarmen voor een hoger laadvermogen. Maar je kunt die voorconditionering ook zelf activeren in het menu, zonder de navigatie te gebruiken. Handig als je veelal dezelfde route aflegt en al weet waar je wilt laden. We rijden de vierwielaangedreven versie met 384 pk, genoeg om de vrij zware Kia in 5,3 seconden van 0 naar 100 te katapulteren. Dat forse gewicht merk je tijdens het rijden echter wel, zeker als je niet volledig beladen bent. Waar duurdere premiumconcurrenten vaak van luchtvering (in ieder geval op de achteras) worden voorzien, moet de EV9 het met bladveren stellen. De demping past zich wel automatisch aan de gewichtsbelasting aan, maar toch kan dat niet voorkomen dat de auto bij vlagen stoterig aanvoelt. Niet helemaal zoals je verwacht bij een kilometervreter als deze EV9, al is het gelet op de kosten ook wel te verklaren dat duurdere luchtvering achterwege werd gelaten.
In bochten merk je minder dat je zoveel massa in beweging hebt, want de auto weet overhellen goed te voorkomen. Het blijft een kolossale SUV, waarmee je op pad bent. Dat merk je bij manoeuvreren in stadsverkeer en bij parkeeracties, maar ook als je de rijbaanhulp op de snelweg aanzet. De auto lijkt zelf best moeite te hebben met zijn breedte, want je hebt constant te maken met stuurcorrecties omdat het systeem vindt dat je te dicht op één van de twee weglijnen rijdt. De overige rijhulpsystemen zijn echter bijzonder goed, prettig is bijvoorbeeld dat het voldoende is als je hand op het stuur ligt bij het gebruik van de autopilot. In bijvoorbeeld een Tesla krijg je regelmatig het verzoek om even aan het stuur te trekken, maar dat is in de Kia dus niet nodig.