Kia EV9 99.8kWh AWD Dual Motor GT-Line Launch Edition

- 1 april 2024

Hang naar premium

Het interieur is al even vernieuwend als de buitenkant. Voor het eerst zien we Kia een serieuze gooi naar een premium afwerking doen, waarbij zaken toch vooral op eigen houtje worden aangepakt. Zo zien de materialen er goed uit en voelen ze fijn aan, maar zou je ze niet direct vergelijken met bijvoorbeeld Mercedes-Benz. De weinige bedieningsknoppen die er zijn werden opgetrokken uit een op metaal gelijkend materiaal en onder het multimediascherm zijn touchknoppen met haptische feedback te vinden. In plaats van essenhout of geborsteld aluminium vinden we stoffen inleglijsten van gerecyclede visnetten en PET-flessen, waar ook veel andere (hemel)bekleding uit opgetrokken is. Alles om de ecologische voetdruk te verminderen en de hoogwaardigheid heeft er in ieder geval niet onder te leiden. Dierlijke materialen tref je niet meer aan op de stoelen, die met vegan kunstleder zijn bekleed.

Alles om de klimaatimpact te beperken, maar hoe zit het met het gebruiksgemak? We beginnen met het multimediasysteem, want de twee grote schermen op het dashboard zijn moeilijk te vermijden. De digitale cockpit is naar wens in te stellen en biedt een goede afleesbaarheid. Vanaf het derde uitrustingsniveau komt daar een head-up display bij, zodat je de ogen volledig op de weg gericht kunt houden. Er is een tussenschermpje voor het klimatiseren, wat overigens met fysieke knoppen te bedienen is. Doordat er een apart schermpje voor is ingericht, kun je altijd direct ontwasemen, zonder in allerlei menu's te hoeven graven. Het centrale display is niet eens heel groot voor dit segment, maar is goed bereikbaar voor bestuurder en bijrijder en kent een eenvoudige bediening. Het startscherm doet een beetje denken aan de menustructuur van BMW en kent handige snelkoppelingen naar veelgebruikte functionaliteiten. Zo klik je snel na vertrek de snelheidswaarschuwing uit, of zet je de megafoon voor het achtercompartiment aan.

Wat, een megafoon? Misschien is die benaming een tikje overdreven, maar door de fikse cabine ben je als bestuurder moeilijk verstaanbaar voor de inzittenden achterin. Met een versterker is de stem van de bestuurder en bijrijder over het audiosysteem te horen en is een gesprek dus mogelijk, zonder dat je helemaal achterover moet hangen in de voorstoelen. Handig en doeltreffend, zo blijkt tijdens de testweek.

384 pk
700 Nm
200 km/h
5,3 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 67.995
€ 80.920
€ 809 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic AMG Line

  • BMW iX3 210 kW High Executive

  • Land Rover Discovery 2.0 TD4 HSE

  • Mercedes-Benz GLE 250 d 4MATIC