Ouderwets schakelen
Het Toyota-concern zet al jarenlang in op hybridetechniek en heeft een onbetwiste betrouwbare reputatie op dat gebied. De vorige RX combineerde een zescilinder benzinemotor met een elektrische aandrijving, maar de nieuwe versie biedt nog louter viercilinders. Lexus heeft in ieder geval wederom genoeg vertrouwen in haar techniek, want het merk biedt tien jaar garantie op haar voertuigen.
Prijstechnisch is de plug-in hybride RX450h+ de meest interessante optie. Die versie biedt 309 pk en haalt bijna 70 kilometer volledig elektrisch. Toch kiezen we de RX500h als testauto, die weliswaar een stuk duurder is en met 371 pk niet eens heel veel krachtiger. Maar de techniek die deze topversie biedt is interessant. Zo combineert Lexus nu geen eCVT met de 2.4 liter benzinemotor, maar een zestraps automaat met koppelomvormer. Ouderwets overschakelen in deze RX dus.
Daarnaast beschik je standaard over meesturende achterwielen, die voor meer dynamiek moeten zorgen. En dan biedt de auto ook nog eens liefst 551Nm koppel. Genoeg om de 2.100 kg zware SUV (slechts 10 kg lichter dan de PHEV) in 5,9 seconden naar de 100 km/h te torpederen. Bovendien is het trekken van een trailer of caravan van 2.000 kg geen probleem. De plug-in hybride mag dat overigens ook en is niet heel veel langzamer, want van 0-100 km/h in 6,5 seconden is niet slecht.