NIO ET7 100 kWh

- 27 augustus 2023

Met LiDAR

Qua uiterlijk gooit de ET7 in ieder geval hoge ogen. Je trekt een hoop bekijks als je met de ruim vijf meter lange limousine de weg opgaat. Het uiterlijk is niet met een ander automerk te vergelijken en is ook niet echt als Aziatisch te bestempelen. Strakke lijnen en een bijna Scandinavische eenvoudigheid geven de auto een heel chique voorkomen. We zien net als bij Tesla uitvouwbare handgrepen en een batterij aan camera's rondom, die de omgeving scannen op onveiligheden. Maar anders dan het merk van Elon Musk zet NIO sterk in op detectiesystemen, zoals je ziet aan de LiDAR-scanner boven de voorruit. Die 'bulten' zijn direct heel bepalend voor het uiterlijk van de auto en we begrijpen de noodzaak om deze bovenop het voertuig te plaatsen, zodat de weg en medeweggebruikers goed gescand worden. Maar om nu te zeggen dat de auto er erg van opknapt? Wen er toch maar aan, want voor zelfrijdende functionaliteiten is LiDAR volgens veel autofabrikanten onmisbaar en een hoge plaatsing vereist. We gaan dit bij veel andere automodellen dus ook terugzien en NIO is één van de eerste merken die het in productievorm toepast.

Als je de grote wielen en oranje remklauwen wegdenkt, staat er best een ingetogen auto die niet ongepast is om voor te komen rijden. We zien wel wat gelijkenissen met dat andere Chinese merk, Xpeng. Zoals bij de neus, waar de led-dagrijverlichting boven de hoekige koplampen is geplaatst. Overigens zijn die koplampen niet voorzien van matrix ledverlichting, iets dat toch wel gebruikelijk is in het hogere segment.

653 pk
850 Nm
200 km/h
3,8 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 72.900
€ 93.900
€ 939 / maand
€ 0 / kwartaal