Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic AMG Line

- 26 mei 2023

Aandacht vereist

De GLC is een ongelooflijk belangrijke auto voor Mercedes-Benz. Waar voorganger GLK in de marge opereerde, zorgde de eerste generatie GLC voor een flinke toename van de verkopen. Wereldwijd hoort de auto bij de best verkopende Benzen en dat is niet zo gek gezien het populaire segment waarin de hoge middenklasser zich bevindt. De auto deelt veel techniek met de C-Klasse en heeft qua uiterlijke kenmerken ook veel weg van de auto. We zien de verschillende ontwerpen van het merk uit Stuttgart al steeds meer naar elkaar toegroeien en deze nieuwe telg is daarop geen uitzondering.

Je zou de GLC oneerbiedig een opgehoogde C-Klasse Estate kunnen noemen, al heeft de SUV met zijn hoge koets en met kunststof omlijste wielkasten een veel stoerdere uitstraling. Met speciale dagrijverlichting en een stompere neus is het front in ieder geval goed van zijn lagere broer te onderscheiden. De brede heupen en iets strakker aflopende daklijn zijn ook alleen bij de GLC te vinden. Het geeft de auto een krachtig voorkomen, dat goed past bij een SUV van dit statuur. Met het AMG pakket en dito wielen heeft de auto zelfs sportieve trekjes, al gaat het dan toch echt om optisch spel. Het Obsidiaanzwart van de testauto lijkt ons een prima keuze, want bij een lichtere lakkleur springen de kunststof delen van de carrosserie wel heel prominent in het oog.

De plug-in hybride heeft natuurlijk naast de tankklep een laadpoort, maar in tegenstelling tot het uitgaande model zit deze niet meer aan de achterzijde. Je vindt de laadklep nu gewoon aan de linkerkant, zodat volledig symmetrisch aan beide zijden van de auto een klep zit. Mooier weggewerkt en praktischer als je vooruit moet inparkeren bij een laadpaal.

313 pk
550 Nm
218 km/h
6,7 s
2,4 (0.5) l/100km
12 g/km
A
22%
€ 74.894
€ 92.692
€ 1.699 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Kia EV9 99.8kWh AWD Dual Motor GT-Line Launch Edition

  • BMW iX3 210 kW High Executive

  • Land Rover Discovery 2.0 TD4 HSE