Niet overtuigend
Er is teveel afwachting in de aandrijflijn om tot een duidelijk communicerende auto te komen. Hoe zeer de koets en het interieur van de Austral ook sportiviteit uitschreeuwen, is de Renault dat niet in rijgedrag. Het blijft ook een verrassing hoe de auto reageert op een gascommando, zodat het inschatten van respons best wel lastig is.
Neemt niet weg dat de besturing direct is, versterkt door de meesturende achteras van het optionele 4-Control systeem. De 20 inch sloffen zorgen voor een prima wegligging, terwijl in bochten bijna geen sprake is van overhellen. Het is voornamelijk de combinatie van bak en motoren die beter kan. Spreek je niet het volle vermogen aan, dan gedijt de Austral goed als een gerieflijke reisgenoot. Zeker in de elektrische modus valt op hoe stil het blijft aan boord van de Renault, wat de cabine tot een prima plek maakt om in te vertoeven. En met de hybride aandrijflijn blijft het verbruik binnen de perken, want tijdens de testperiode noteren we 1 op 15. Een prima waarde voor een 200 pk sterke SUV, die overigens gewoon een trekvermogen van 1.500 kg heeft.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline