Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

- 15 maart 2023

Eigen configuratie

Hoewel de Austral op het platform staat dat Renault en Nissan samen ontwikkelden en dat je bijvoorbeeld ook onder de Qashqai aantreft, kiest Renault voor een heel andere configuratie dan de Japanners. Waar Nissan met de e-Power de brandstofmotor als een stroomgenerator gebruikt, zorgt de benzinemotor bij de Austral wel voor directe aandrijving van de voorwielen. En waar de Nissan met een CVT voorzien is van 1 versnelling, plaatst Renault een versnellingsbak met acht versnellingen. Twee voor de elektromotor en zes voor de modus op benzine. Die opbouw kennen we onder andere uit de Arkana, die het echter met minder kracht moet stellen en een 1.6 liter viercilinder motor in het vooronder kreeg geplaatst. Bij de Austral is dat een driecilinder met 1,2 liter inhoud. Geholpen door de elektromotor biedt de SUV een vermogen van 200 pk.

Hoewel de auto zo'n honderd kilo zwaarder is dan de milde hybrideversie, zou de e-Tech full hybrid toch als een snelle jongen moeten gelden.
In de praktijk valt dat tegen en dat komt voornamelijk door de eerder genoemde versnellingsbak. Die moet simpelweg te lang nadenken voordat het juiste verzet is geselecteerd. Rijd je in elektrische modus en trap je het gaspedaal diep in, dan schrikt de bak wakker en wordt abrupt een versnelling op de benzinemotor aangesproken. Dat samenspel tussen de twee motoren gaat niet zo geraffineerd als bij een hybrideauto van bijvoorbeeld Toyota, om de benchmark maar eens te noemen.

200 pk
205 Nm
175 km/h
8,4 s
6,8 (4.6) l/100km
105 g/km
A
22%
€ 37.330
€ 50.946
€ 934 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi

  • Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce

  • Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline