Een echte Tourer
Bij het instappen valt direct de ruimtelijkheid van het interieur op en het optionele panoramisch schuif- kanteldak laat de ruimte nog groter lijken. De zwevende middenarmsteun met grote aflegvakken laat het praktische karakter van de auto naar voren komen. Het interieur is strak en enkel de hoognodige knoppen zijn aanwezig. De karakteristieke kleine versnellingspook die werd gebruikt door BMW is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een kantelknop in de middenarmsteun. De plaatsing van de knoppen op de middenarmsteun verdient speciale aandacht. Omdat je je arm vaak automatisch op de middenarmsteun legt liggen de knoppen praktisch onder je hand. Het volume regelen, drivemodi aanpassen en de parkeercamera aanzetten is daarmee een vingerbeweging van je verwijderd, wat we zien als een groot pluspunt. Daarbij komen we ook direct bij het grootste gemis van dit interieur; de i-drive knop. Waar we vroeger rond de middenarmsteun de grote ronde i-drive knop konden vinden moeten we het bij deze Active Tourer zonder stellen. Een gemis dat vooral gevoeld zal worden door eerdere BMW rijders, jarenlang was deze bediening namelijk het paradepaardje van BMW. BMW geeft aan dat het infotainmentsysteem ook prima gebruikt kan worden door middel van het touchscreen en de stembediening en dat daarom de knop niet meer nodig is. Mee eens of niet, wij gaan hem missen.
Wel gebleven zijn de zeer fijne stoelen waarin BMW uitblinkt in zijn klasse. Je zit in een hele natuurlijke houding door de hoogte van de auto. De stoelen zijn goed stevig en zijn zeer plezierig tijdens een lange rit. De stoelzitting is in lengte verstelbaar zodat ook een persoon met lange benen ondersteuning ervaart. Het stuur kan ver naar je toe worden gehaald en door het head-up display blijft je blik op de weg gericht. Een rit naar Zuid-Duitsland durven wij met deze auto wel aan.
Hetzelfde geldt voor de passagiers op de achterbank. De bank is in twee delen verschuifbaar voor meer bagageruimte of meer beenruimte. Doordat de achterbank wat hoger is en de vloer diep ervaren we hier ook een zeer natuurlijke zithouding. Zo zit je in de 2 Serie Active Tourer bijna net zo goed als in een 5 Serie.