Flink gegroeid
De auto is onmiskenbaar een Skoda en kent veel karaktertrekken van zijn grotere broers. De auto oogt volwassen, niet zo gek als je bedenkt dat de auto breder, hoger en slechts centimeters korter is dan een Golf IV. De auto is ten opzichte van zijn voorganger zo'n tien centimeter in lengte gegroeid, wat bijna geheel ten goede komt aan de grotere wielbasis. Dat belooft wat voor de binnenruimte.
Het Phoenix Orange van de testauto straalt je tegemoet, een welkome kleur voor de auto die in een meer ingetogen kleur niet zo zou opvallen in het straatbeeld. De no-nonsense uitstraling past bij het nuchtere Skoda, al laten grotere modellen van het merk zien dat ze de aandacht niet meer schuwen. Met vakkundig samenstellen is de lakkleur bij de Fabia niet de enige manier om de spotlight te pakken: net als R-Line bij de Volkswagen Polo en FR-trim bij de Seat Ibiza kun je de Skoda in Monte Carlo uitvoering kiezen. Dit uitrustingsniveau grossiert in sportieve details en zwarte accenten, terwijl de geteste Business Edition het liever zakelijk houdt. Bij deze uitvoering zie je juist meer sierlijke chromen accenten terugkomen. Lichtmetalen wielen en mistlampen zijn ook standaard aanwezig.