Chevrolet Captiva 2.4i Executive

Robbert den Hartog - 21 oktober 2006

Het interieur

Zoals gebruikelijk bij dergelijke auto’s brengt de hoge instap je op een overzichtelijk niveau. Gezeten op de standaard met leer beklede stoel heb je als bestuurder een goed uitzicht door zowel de voorruit als de zijruiten.
Niet alleen de omgeving en de auto zelf zijn goed te overzien, maar ook het dashboard en instrumentarium. Recht voor zich ziet de bestuurder door het vrij grote, maar goed in de hand liggende stuur een sportief ogende klokkenwinkel. Helaas is de rest van het interieur het aanzien minder waard. Van de lederen bekleding tot de aluminiumkleurige sierstrips: de goedkoopte straalt ervan af. Harde kunststoffen, een spiegelde middenconsole en nauwelijks afleesbare schermpjes zetten je weer met beide benen op de Koreaanse grond van 10 jaar geleden. Erg jammer, want met de vormgeving an sich is erg weinig mis. Behoudens dan het grote, vierkante opbergvak waar nog een navigatiescherm voor ontwikkeld moet worden.

Over de bediening hebben we geen klagen. Knoppen en hendels zitten op een vanzelfsprekende plaats en vragen geen gewenning.
Op het gebied van ruimte en flexibiliteit staat de Captiva zeker z’n mannetje. Zowel voor- als achterin is er meer dan voldoende ruimte voor hoofd en benen. Afgezien van het introductiemodel beschikt elke Captiva over twee extra stoelen in de bagageruimte, waarop kinderen het prima uit kunnen houden.
Net als bij veel andere ‘ruimtelijke’ auto’s zit het interieur vol met bakjes, vakjes, bekerhouders en andere opbergruimten. Alle spullen kunnen dus een plekje krijgen tijdens de rit.

Zoals aangegeven zit de Executive goed in z’n spullen. Automatische airco, cruise control, een regensensor en lederen bekleding behoren bijvoorbeeld tot de standaarduitrusting. Maar ook een radio/cd-speler en een automatisch dimmende binnenspiegel zijn aanwezig.

Tot slot nog een opmerking over het zitcomfort. Helaas bieden de stoelen weinig zijdelingse steun en zijn de zitting en leuning nogal vlak en glad uitgevallen. De ruime verstelmogelijkheden bieden hierin geen soulaas. Met name op langere ritten een minpunt.

136 pk
220 Nm
183 km/h
11,5 s
onb (9.3) l/100km
221 g/km
G
22%
€ 30.995
€ 39.795
€ 730 / maand
€ 265 - € 303 / kwartaal
  • Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion

  • Honda CR-V 2.2 i-CDTi Elegance

  • Jeep Patriot 2.4 Limited

  • Nissan X-Trail 2.0 4WD SE

  • Mazda CX-7 2.2 CiTD TS+

  • Mitsubishi Outlander 2.4 2WD Intro Edition

  • Subaru Forester 2.0D Executive

  • Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium

  • Opel Antara 2.0 CDTI Cosmo

  • 2011 - Chevrolet Captiva 2.2 D 184 LTZ