No nonsens
Wie al eerder achter het stuur van een recente Peugeot is gekropen kent de i-Cockpit. Het bijbehorende kenmerkende kleine stuurwiel zien we ook in de e-Partner terugkomen. Daarbij is het zaak dat je niet dóór het stuur heen naar je tellers kijkt, maar over het stuur. Voordeel is dat het de veiligheid bevordert; je ogen hoeven namelijk minder ver van het wegdek te bewegen om de snelheid te checken. Naast de traditionele snelheidsmeter is de cockpit voorzien van een meter die de elektrische energie weergeeft. Tijdens remacties schuift de pijl richting 'Charge', tijdens rijden staat hij vaak op 'Eco' en bij flink accelereren eindigt de pijl diep in het 'Power' gebied. Met een meter die het accupercentrage weergeeft en het verbruik van de koeling ben je compleet. Het scherm tussen de beide tellers geeft navigatieinformatie, actieradius, snelheid en alle andere relevante rijinformatie door.
Het 8 inch infotainmentscherm boven de middenconsole voorziet in alle aanvullende informatie. Daarbij is het ook mogelijk om je telefoon aan te sluiten voor het gebruik van Apple Carplay en Android Auto. Voor de echte energie-analisten is een gedetailleerd overzicht in het systeem op te vragen die het verbruik over kortere en langere perioden weergeeft.
Het rijden gaat zonder veel nonsens. Met half afgevuld gewicht rij je fijn en weet de auto prima om te gaan met zijn lading en de chauffeur te voorzien van voldoende comfort. Het voordeel van de batterijpakketten in de vloer is dat het gewicht laag in de auto geplaatst is. Daardoor ligt de auto juist in bochten als een blok op de weg en is het overhellen minimaal. Verwacht geen Tesla sprintjes van de e-Partner. Bij lage snelheden is de auto rap genoeg door de directe power die aan de aandrijving wordt gegeven, maar het accelereren van 0 tot 100 km/h kost de auto nog 11,2 seconden. Daarbij worden sprintjes sowieso afgeraden omdat deze funest zijn voor de actieradius. Met volledig volle accu en onder ideale omstandigheden kom je met de e-Partner volgens Peugeot 275 kilometer ver. Trek hier voor het gemak 10% vanaf en je krijgt de ware actieradius die het 50 kWh grote accupakket je te bieden heeft.