Zuinige aandrijflijn
De prijslijst van de Renault Arkana toont uiterst bescheiden, drie uitrustingsvarianten en slechts één aandrijflijn. Die kennen we al van de huidige Renault Clio en Captur. Het gaat om een 1,6 liter 16V benzinemotor gekoppeld aan twee elektromotoren. De combinatie levert een vermogen van 143 pk en daarmee accelereert de auto in 10,8 seconden naar de 100 km/h en topt op 172 km/h. Renault kiest in eerste instantie bewust voor de hybrideversie. Die valt minder duur uit dan een PHEV en dat stelt het merk in staat om meer klanten voor het model te winnen. Omdat de auto zijn volledige basis deelt met de Captur, kan een plug-in hybride heel snel worden toegevoegd.
Het doel van de toegepaste techniek met elektronische aansturing bekend uit de Formule 1, is het terugdringen van het brandstofverbruik en het behalen van een gunstige CO2-uitstoot. Dat lijkt aardig gelukt. Volgens de officiële meetmethode zou de auto 1 op 20 gemiddeld moeten kunnen rijden. Maar dat is altijd een geduldig cijfer. Tijdens onze eerste kennismaken overtuigde de RS-line met een keurige 1 op 17,5.
Tijdens het rijden valt op dat de elektromotoren met grote regelmaat de auto zelfstandig voortbewegen. Dat bevordert de rust aan boord, al moet gezegd worden dat het aanslaan van de verbrandingsmotor nauwelijks waarneembaar is.
Dacia Duster Hybrid 140 Journey
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground
Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium
Seat Ateca 1.5 TSI DSG-7 Xperience Business Intense