Het rijden
Ik heb het al vaker gezegd: een beetje ruim bemeten diesel komt het best tot zijn recht wanneer deze is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. Misschien gaat het wat ver om het als bewijs te zien, maar zo bleek ook bij de 220 CDi uit deze test. Met een pk-waarde en koppel die bij andere merken te vinden zijn bij de topmotoren, blijken ze bij Mercedes goed voor het tweede blok in het rijtje. Er is maar liefst de keus uit 5 verschillende CDi motoren die in vermogen variëren tussen de 138 pk/ 340 Nm (200 CDi) tot 314 pk/ 730 Nm (420 CDi). Daartussen liggen de geteste 220 CDi ( 170 PK/ 400 Nm), de 280 CDi (190 pk/ 440 Nm) en de 320 CDi met 224 pk/ 540Nm . Al deze motoren zijn, gekoppeld aan de automatische versnellingsbak, goed voor een nul naar honderd tijd die onder de 10 seconden blijft ( respectievelijk: 9,9; 8,6; 7,6; 6,8 en 6,1). Op de 280 en de 320 s er ook het 4Matic systeem leverbaar, waarbij alle wielen worden aangedreven. Kortom allemaal motoren die voldoen aan de basiseisen van een veeleisende bestuurder.
Al rijdend met de E 220 CDi zal je ook niet direct het gevoel hebben dat je tekort komt. De reeds genoemde 170 pk zorgen ruimschoots voor de G-krachten. De acceleratie is vergelijkbaar met die van de 2.2 D-4D D-CAT motor van Toyota. Niet dat de E een concurrent is van de Avensis of de Lexus IS, maar de cijfers komen overeen. Beide zijn 2.2 liter viercilinder, hebben 400 Nm koppel en halen in 8,6 sec. de 100 km/uur. Alleen de prijs ligt bij de Duitser iets hoger. Voor de echte tegenstrevers moeten we kijken bij de Audi 2.7 TDi en de BMW 525d. Beide auto’s hebben rond de 180 pk en doen de sprint in 8,1 seconden, maar het probleem is dat ik nog niet de eer heb mogen hebben om deze auto’s te besturen. Daarom een zijstapje naar het Japanse topblok. In mijn rijtest met de IS220d vermeldde ik dat de acceleratie in eerste instantie wat langzaam op gang kwam, tot de 2000 tpm was er zelfs weinig te beleven, maar eigenlijk is dat iets wat je bij bijna elke diesel aantreft, dus ook bij de E220 CDi. Echter het moment dat de Mercedes aan het nadenken is, is flink korter. De gemonteerde automaat laat zich bij de snelle acceleratie van zijn goede kant zien, want zelfs dan blijven de schokken, die het opschakelen veelal veroorzaakt, binnen de perken. Mede dankzij deze automatische versnellingsbak voelt de motor ook niet nerveus aan, wanneer ervoor gekozen wordt om rustig aan te doen. Met de wegligging is het ook goed gesteld, al is de E niet echt op sportiviteit ingesteld. De minirotonde test doorliep de auto glansrijk en hoewel de banden bij 40 km/uur geluid begonnen te geven bleven zowel over- als onderstuur achterwege. De noodstop toonde het belang van de veiligheidsgordels aan. Bij de vertraging vanaf 100 km/uur leek het net of de G-krachten hun best deden om mijn gezicht en de schedel eronder van elkaar te scheiden.
2017 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 200 Avantgarde
2016 - Mercedes-Benz E-Klasse 220d Lease Edition
2014 - Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition
2013 - Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde
2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet 250 CGI
2010 - Mercedes-Benz E63 AMG
2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 220 CDI BE Avantgarde
2009 - Mercedes-Benz E63 AMG Estate
2009 - Mercedes-Benz E-Klasse Coupé 350 CGI
2009 - Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde