Mercedes-Benz S-klasse 450 4Matic Lang

- 22 maart 2021

Toch wat aan te merken

Uiteraard word je binnenin de S-Klasse verwelkomt door luxueuze zetels en een batterij aan multimediaschermen. Toch kunnen we ons in de auto niet aan de indruk onttrekken dat Mercedes het allemaal iets minder protserig over wil laten komen dan voorheen. In de oude S-Klasse werden de tellers en infotainment nog onder een soort afdakje geplaatst, wat het dashboard hoog maakte en als inzittende werd je als het ware ingesloten. Nu is het geheel een stuk overzichtelijker en strakker vormgegeven, maar ook minder huiselijk. Blikvanger is natuurlijk het centraal geplaatste scherm, dat licht gekanteld is verzonken in het dashboard. Door de plaatsing van het scherm was er geen plaats meer voor de luchtroosters, die erboven zijn gepositioneerd. Het ontbreken van het afdakje heeft wel als gevolg dat zowel de luchtroosters in hun aluminium behuizing als het gekantelde MBUX-scherm af en toe hinderlijk reflecteren in de voorruit.

Het aantal fysieke knoppen is tot een minimum beperkt in de nieuwe Sonderklasse, met als resultaat dat we veel instellingen via het MBUX-systeem, per stem of met aanraakknoppen dienen te regelen. Zelfs op het stuur kun je met heen en weer swipen veel functies bedienen. Waar dit bij andere merken nog wel eens tot ergernissen leidt, is de bediening in de Mercedes echt foutloos. Of het nu via het grote touchscreen, als gesproken instructie (''zet de stoelverwarming aan''), of via de softtouch schuifknoppen gaat. Alleen bij de stoelbediening duurde het even voordat we vrienden werden. De schakelaars in de deurpanelen geven geen weerstand, zodat je pas bij het bewegen van de stoel voelt dat je de goede kant op gaat.

Zoals we bij het binnenstappen al merkten gaat het er in de S-klasse een tikje minder gezellig aan toe dan voorheen. Het antraciete populierenhout, het koele aluminium en de grote hoeveelheid pianolak maken van de auto nu niet direct een feestnummer. Je kunt veel zaken op een andere manier configureren, maar van bijvoorbeeld de pianolak kom je nooit af. Dat is jammer, want het materiaal is vlek- en krasgevoelig. En ook bij andere materialen merk je dat de Duitsers ruimte laten boven de S-Klasse, voor bijvoorbeeld de Mercedes-Maybach en de EQS. Zo zijn opbergvakken in de deurpanelen niet bekleed en kijk je aan tegen zwarte speakers in de voordeurstijlen, tenzij je 6.400 euro neertelt voor het Burmester 4D sound system. Het audiosysteem in onze S-Klasse klinkt al ontzettend goed, maar de wetenschap dat we het met slechts 3D surround sound moesten doen, deed toch een beetje pijn.

367 pk
500 Nm
250 km/h
5,1 s
8,6 (8.1) l/100km
178 g/km
C
22%
€ 133.593
€ 172.632
€ 3.165 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Porsche Taycan 4 S Performance Battery Plus

  • BMW 6 Serie GT 630d High Executive

  • BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive

  • Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • 2014 - Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • 2012 - Mercedes-Benz S 63 AMG Lang

  • 2009 - Mercedes-Benz S-Klasse S400 Hybrid Lang

  • 2007 - Mercedes-Benz S-Klasse S420 CDI Lang Prestige 7G