Peugeot e-Expert 75 kWh Standard Asphalt

- 8 maart 2021

Klaar voor de toekomst

We noemden het grote voordeel van de e-Expert al eerder, maar het blijft het benoemen waard. Het interieur is vrij van trillingen en bijgeluiden en buiten hoor je niets anders dan het licht zoemen van de elektromotor. Een grote verbetering ten opzichte van de luide dieselmotoren van pakketbezorgers, die de binnensteden en woonwijken op frequente basis bezoeken. Maar naast het comfort zijn er meerdere reden om voor een elektrische bestelauto te kiezen. Zo is er inmiddels een extra subsidieregeling in het leven geroepen, om de aankoop van EV-busjes te stimuleren. Maar naast beloning wordt er door overheden ook gebruikgemaakt van beperkingen om de transitie naar lokaal uitstootvrije logistiek te versnellen. Zo zijn in 2021 al 30 Nederlandse stadscentra aangewezen waar de logistiek gebruik moet maken van elektrisch vervoer of brandstofmotoren uit de laatste Euro-norm. Dat aantal milieuzones zal jaarlijks uitgebreid worden, waarbij men de regels eveneens aanscherpt.

Naast het milieu- en comfortaspect blijkt de e-Expert ook gewoon de fijnst rijdende versie van de Expert te zijn. Hoewel 136 pk niet overdreven is voor een zware bestelauto, komt de auto door het direct beschikbare koppel goed weg. Verwacht geen Tesla-prestaties, maar de gehele aandrijving voelt soepel en solide aan. Onbeladen merk je dat de achteras wat stoterig wordt, zeker bij oneffenheden als dwarsrichels op wegen. Eenmaal beladen voelt de auto steviger aan. De besturing is behoorlijk licht, wat maakt dat de auto eenvoudig door het verkeer te loodsen is. Voordeel van het zware batterijpakket dat onder de vloer geplaatst is, is dat je op bochten maar beperkt overhelt. Zo kun je een bocht veel sneller nemen dan gedacht. Maar bedenk wel dat die snelheid direct invloed heeft op het rijbereik. Met het grotere batterijpakket zou je op papier 330 km ver moeten komen. We rijden de auto in een koude periode, maar doen door het veelvuldig gebruik van de Eco-stand (met een beetje valsspelen door de stoelverwarming in te schakelen) en anticiperend rijden onze uiterste best. Het lukt dan om zo'n 275 km ver te komen, maar met de nodige offers. Pas je snelheid en rijgedrag niet aan, dan haal je met moeite 200 km. Maar houd in het achterhoofd dat het bij warmere temperaturen een stuk makkelijker is om in de buurt van de theoretische actieradius te komen.

136 pk
260 Nm
130 km/h
0,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 28.300
€ 46.574
€ 466 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Toyota ProAce Verso 2.0 D-4D 122 pk Automaat Dynamic

  • Volkswagen Transporter 2.0 TDI DSG 4Motion Dubbele cabine L2 Highline