Tesla Model 3 Long Range

- 3 maart 2021

Whizzkid

In het interieur van de Model 3 neemt het scherm een dominante plek in. Het touchscreen werkt feilloos en snel, een beetje alsof je een grote iPad in je auto hebt. Wat de snelheid van de software betreft loopt Tesla nog immer voor op de concurrentie, zeker als je de recente pogingen van Volkswagen in acht neemt. Ook qua bedieningsgemak is het systeem van Tesla dik in orde. De essentiële functies zitten binnen handbereik en de menustructuur is overzichtelijk. Apple CarPlay en Android Auto ontbreken, maar dankzij de integratie van Spotify in de auto en de up-to-date navigatie via Google Maps mis je het ook niet echt. Leuk tijdens het laden: Netflix en YouTube kijken op het grote scherm, waarbij het fijn klinkende audiosysteem met 14 speakers zorgt voor surround sound tijdens het kijken van je favoriete serie of film.

Dat laden hoeft overigens niet heel lang te duren, want bij een supercharger kan de Model 3 laden tot een snelheid van 250 kW. Die snelheid haalt de Model 3 alleen bij de nieuwste superchargers. Overigens is het raadzaam om de navigatie aan te zetten wanneer je naar de supercharger toe rijdt, omdat de auto de batterij dan alvast gaat voorverwarmen voor een snellere laadtijd. De eigen laadinfrastructuur is nog steeds één van de meest sterke punten van Tesla en maakt 'range anxiety' in feite verleden tijd. Zelfs met de kou konden we er in een kwartier 240 kilometer aan actieradius bij krijgen. 

Een ander aspect waarmee Tesla zich onderscheidt van de concurrentie, is de app op de smartphone. De telefoon fungeert tevens als sleutel, waardoor je de bijgeleverde 'creditcard' eigenlijk niet meer hoeft te gebruiken. Onder deze omstandigheden was het ideaal dat de Model 3 alvast voorverwarmd kon worden, waarbij ook de stoelverwarming voor én achter op afstand bedienbaar is. Daarnaast kun je bijvoorbeeld de elektrische achterklep op afstand openen via de telefoon, maar is de auto ook op afstand bedienbaar. Zo kun je hem bijvoorbeeld uit een krappe parkeerplaats laten rijden voordat je instapt. Deze functies zijn op zichzelf niet heel revolutionair, maar Tesla heeft de integratie ervan in de mobiele app wel heel goed voor elkaar.

441 pk
493 Nm
233 km/h
4,4 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 48.990
€ 69.540
€ 695 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

  • Alfa Romeo Giulia 2.0T 280 Q4 Competizione

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • BMW 3 Serie 330i M Sport

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • 2019 - Tesla Model 3 Performance AWD