Tesla Model 3 Long Range

- 3 maart 2021

Het zit in de details

Ook in het interieur van de vernieuwde Model 3 zijn de wijzigingen niet bepaald revolutionair te noemen. Het kwaliteitsniveau is echter wel behoorlijk omhoog gegaan. De afwerking van het interieur is beter en het geheel maakt een meer solide indruk. Dat is met name te danken aan de nieuwe vormgeving van de middenconsole. Waar voorheen één groot zwart paneel zat, zit nu een suède oplaadmat voor twee smartphones en daaronder een matgrijs schuifpaneel dat de onderliggende opbergruimte - die overigens riant te noemen is - afdekt. Aan weerszijden van de middentunnel zitten voortaan extra stiksels. De matte afwerking maakt de middenconsole een stuk minder krasgevoelig en het ziet er hoogwaardiger uit dan glanzend kunststof. Het schuifpaneel laat zich met een fijne weerstand bedienen. De oplaadmat doet eveneens goed zijn werk en de telefoons blijven tijdens het rijden mooi op hun plaats liggen. Bovendien maakt de plaatsing ervan dat je bijvoorbeeld een app als Flitsmeister in het zicht kunt laten draaien.

Minder zichtbaar aangepast zijn de knopjes op het stuur, die voortaan een metalen afwerking hebben. Het lijkt iets kleins, maar je raakt ze vaak aan, dus het is fijn dat ze nu een wat hoogwaardiger gevoel bieden dan de plastic exemplaren van voorheen. Verder zijn de dorpellijsten net als de details op het exterieur zwart gemaakt en siert grafiet de knoppen van de stoelbediening. Ook leuk: de zonnekleppen klikken magnetisch vast.

Het is duidelijk dat Tesla veel aandacht heeft gestoken in de details, maar desondanks geeft het interieur van de Model 3 nog niet dezelfde soort kwaliteitsbeleving als dat van bijvoorbeeld een BMW 3-serie. De gebruikte kunststoffen zijn nog niet van hetzelfde niveau en de witte bekleding voelt net wat te glad aan. Het lijkt nog het meeste op het materiaal dat ook wel eens in boten toegepast wordt. De stoelen zitten dan wel weer prettig en een goede zitpositie is zo gevonden. Een in lengte verstelbare zitting had het comfort naar een nog hoger plan kunnen tillen, want het zitvlak is aan de korte kant.


Voor de achterpassagiers is het door de aflopende daklijn en de hoge positie van de vloer ten opzichte van de achterbank enigszins behelpen. Kinderen zitten er goed, maar voor volwassenen zal het op langere ritten een minder prettige ervaring zijn. Wel kunnen de achterpassagiers hun telefoon opladen via de aanwezige USB C-poorten en biedt de kofferbak in combinatie met de 'frunk' genoeg bagageruimte. De achterbank laat zich alleen niet neerklappen vanuit de kofferbak, dus om langere artikelen in te laden zal je eerst om moeten lopen.

441 pk
493 Nm
233 km/h
4,4 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 48.990
€ 69.540
€ 695 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

  • Alfa Romeo Giulia 2.0T 280 Q4 Competizione

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • BMW 3 Serie 330i M Sport

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • 2019 - Tesla Model 3 Performance AWD