LPG-versie levert meer vermogen
Dacia voerde nog niet zo lang geleden motorisch een flinke verandering door en dan is het logisch dat de nieuwe Sandero daarop voortborduurt. In alle gevallen ligt er in het vooronder een éénliter driecilinder die met turbo een vermogen bereikt van 91 pk en een koppel van 160 Nm. In dat geval praten we over de versie die alleen op benzine rijdt en is voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Een lekker vlotte combinatie die meteen goed aanvoelt. In 11,7 seconden wijst de snelheidsmeter al de 100 km/h aan en de topsnelheid is vastgesteld op 178 km/h. In Nederland wordt echter vooral de variant met LPG verkocht. In dat geval neemt het vermogen iets toe tot 100 pk en groeit ook het koppel naar 170 Nm. En grappig genoeg zijn de prestaties hierdoor ook nog iets beter. De aanzienlijk lagere BPM vanwege een gunstigere CO2-uitstoot op LPG zorgt ervoor dat deze TCe 100 Bi-Fuel 500 euro goedkoper is. Dat voordeel laat niemand aan zich voorbij gaan.
Waar Dacia voorheen in de Sandero een elektronisch geregelde automatisch schakelende versnellingsbak aanbood, is de nieuwe Sandero verkrijgbaar met een traploze CVT. Die voorziening heeft wel invloed op prestaties en verbruik. De CVT is er alleen als Sandero TCe 90. Overigens zijn alle genoemde mechanische mogelijkheden zowel op de normale Sandero als de stoerder uitgedoste Stepway verkrijgbaar.