Polestar 2 300 kW Performance Pack

- 3 november 2020

Dat belooft wat

Een blik op de cijfers laat de verwachtingen rond deze auto alleen maar groter worden. Deze 4,6 meter lange auto heeft een batterij met een capaciteit van 78 kWh aan boord. Voor de echte fanaten onder ons; de 400V Lithium-ion batterij heeft 324 cellen in 27 modules. Tot 11 kW wordt er in geladen in wisselstroom (AC) daarboven in (1- of 3-fase) gelijkstroom (DC) tot 150 kW. In theorie zou dit moeten resulteren in een laadtijd van 40 minuten van 0-80%.
Schrikken op de weegschaal is bij deze auto zeker het geval. Met ruim 2.123 kg leeggewicht kan een aanmelding bij Weight Watchers geen kwaad. Ondanks zijn hoge gewicht noteren we een 0-100 km/u tijd van 4,7 seconden en een maximale snelheid van 205 km/u. Deze snelheden worden bereikt door twee elektrische motoren van 150 kW per stuk. Samen leveren zij 300 kW wat vertaald mag worden naar 408 pk. Het koppel van de twee motoren komt neer op 330 Nm per motor (660 Nm totaal).

Onze testauto is voorzien van het optionele Performance Pack waarbij er 20 inch lichtmetalen wielen onder de auto zijn geschroefd. In combinatie met de Brembo-remklauwen optisch een zeer aantrekkelijk geheel. Tijdens het rijden is de wielmaat niet altijd ideaal, de afstelling is vrij sportief en oneffenheden zijn duidelijk voelbaar. Toch adviseert Polestar om juist als je een softere afstelling wilt van het onderstel het Performance Pack aan te kruisen. De dempers in dit pack zijn namelijk manueel af te stemmen in 22 standen. Bij de standaardversie moet je het met de standaardinstellingen doen en is een softere of hardere afstelling van het onderstel niet mogelijk.

Prik je door het straffe onderstel heen dan heb je aan de Polestar 2 een heerlijk sportieve auto. Vooral het stuurgedrag is heerlijk scherp en de auto laat zich goed plaatsen. Uiteraard is het gewicht in een scherpe bocht wel te merken, hoewel dit minder naar voren komt dan we hadden verwacht. Het rempedaal zal je waarschijnlijk maar weinig nodig hebben. De auto weet precies hoeveel de auto moet afremmen in iedere situatie en snelheid. Dit vergt wellicht wat gewenning, maar na een paar uur rijden wil je nooit meer anders. Met een volle accu zal je volgens Polestar 470 kilometer ver moeten komen. In de praktijk mag hier, afhankelijk van de rijstijl, zeker 40 kilometer van worden afgetrokken.

408 pk
660 Nm
205 km/h
4,7 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 59.800
€ 66.800
€ 668 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Toyota C-HR Plug-In Hybrid Premiere Edition

  • Citroën C5 X Plug-In Hybrid 225 Business Plus

  • Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid VZ Copper Edition