Temperament
Wie vanaf de allereerste generatie de Leon heeft gevolgd weet dat de overgang van generatie twee naar generatie drie het model veel goeds heeft gedaan. Van een burgerlijke C-segmenter als tweede generatie werd de auto plots stukken sportiever bij het aanbreken van de derde generatie. Door gebruik van hoeken en vouwen besloten de hoge heren bij Volkswagen Auto Groep dat de Leon vanaf dat moment de rijders moest gaan bedienen die van een flink potje sturen houden. Het deed de verkoopcijfers stijgen en zo was iedereen tevreden.
Niet gek dat ze het design van de vierde generatie grotendeels laten voortborduren op de generatie hiervoor. Uiteraard zijn verschillen te signaleren. Neem het front van de auto: deze wordt vanaf nu nog meer gevormd door vele hoeken en scherpe lijnen. Grote luchtinlaten in het matgrijs maken deze FR uitvoering van het model sportiever dan ooit. De achterzijde heeft een opvallende lichtunit die over de gehele breedte van de kofferbak loopt. Opnieuw opgesierd met hoekige vormen en surrogaat uitlaatstukken. Al met al een fijn geheel om naar te kijken en tiptop in orde om weer een aantal jaren mee te kunnen.
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine
Nissan LEAF 40 kWh Tekna
Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium
Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition
Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition
Volvo V40 T3 Nordic+
2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR
2020 - Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition
2018 - Seat Leon Cupra R
2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE
2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280
2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR
2010 - Seat Leon Cupra R
2008 - Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I
2006 - Seat Leon 1.9 TDi Stylance