Mini Electric 32,6 kWh Charged

- 10 mei 2020

Klein maar fijn

Voor het interieur van de Mini Electric geldt eigenlijk hetzelfde als voor het exterieur. Qua opzet en design is het grotendeels gelijk aan dat van de reguliere Mini, maar toch kun je aan een aantal zaken duidelijk herkennen dat je je in de elektrische variant bevindt. Allereerst is er het nieuwe digitale 5,5-inch kleurenscherm dat fungeert als instrumentenpaneel. Het display past goed bij de rest van het interieur en is dankzij de Black Panel-technologie en de matte coating goed afleesbaar. In het midden van het scherm zie je onder meer de snelheid, het resterende rijbereik en informatie van de boordcomputer. Aan de linkerkant zien we op de plek waar normaal gesproken de toerenteller zou zitten een vermogensmeter, terwijl rechts in plaats van de benzinemeter het accupercentage te zien is. Op de middenconsole is een tuimelschakelaar aanwezig waarmee je de mate van het regeneratief remmen kunt beïnvloeden. Verder kun je de Mini Electric herkennen aan het 'Energetic Yellow' op de startknop, de keuzehendel voor de automaat en de sierlijst aan de passagierskant. Om het geheel af te maken zijn er speciale vloermatten en instaplijsten aanwezig.

Afgezien van de bovenstaande zaken is het interieur van de Mini Electric dus vooral zoals we dat van Mini gewend zijn. Het blinkt niet per sé uit in praktische bruikbaarheid of ruimte, maar geeft je wel het gevoel met een premium product onderweg te zijn. De zitpositie is geweldig. Je zit lekker laag en het stuur kan ver naar je toe gehaald worden, wat al meteen uitnodigt tot een lekker potje sturen. De stoelen bieden een goede ondersteuning en het is fijn dat de zitting uitgeschoven kan worden. Achterin is de ruimte zoals altijd zeer beperkt. Met vier volwassenen op pad gaan is eigenlijk geen doen. De kofferbakruimte is met 211 liter eveneens niet heel ruim bemeten, maar met de toch al niet heel bruikbare achterbank plat is er 731 liter aan laadruimte beschikbaar. Ook praktisch: de laadkabels kunnen opgeborgen worden in de dubbele bodem.

Verder zijn er fijne opties aan boord van onze testauto te vinden. De audio van Harman Kardon produceert een helder en vol geluid en het head-up display zorgt ervoor dat je de belangrijkste informatie altijd in je blikveld hebt. Ook wat betreft connectiviteit kom je niets tekort. Het grote MINI Connected-touchscreen kan ook met een draaiknop op de middenconsole bediend worden en biedt mogelijkheid tot het draadloos gebruiken van Apple CarPlay. Uiteraard heeft de Electric ook specifieke functies die gericht zijn op het elektrisch rijden, daarover later meer. Je telefoon kan ook draadloos worden opgeladen, daarvoor zit een houder in de middenarmsteun. Deze is echter niet heel ruim bemeten; een iPhone 8 Plus past er bijvoorbeeld niet in. Je zult dan dus toch met een kabeltje in de weer moeten.

184 pk
270 Nm
150 km/h
7,3 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 34.900
€ 40.900
€ 409 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Fiat 500 42 kWh electric cabrio

  • Abarth 595C 1.4 T-Jet 180 Competizione

  • 2018 - MINI Cooper S 5-deurs

  • 2015 - MINI Cooper 5-deurs

  • 2014 - MINI Cooper S Chili

  • 2010 - MINI Cooper D 1.6 16V Chili

  • 2010 - MINI John Cooper Works World Championship 50

  • 2009 - MINI Cabrio Cooper Chili

  • 2006 - MINI Cooper 1.6 16v Chili

  • 2006 - MINI Cooper Cabriolet 1.6 16v Chili

  • 2006 - MINI Cooper 1.6 16v Chili