Toyota GR Supra 3.0 Legend Premium

Max Veldhuis - 18 maart 2020

Knipoog naar het verleden

Voor het ontwerp van de GR Supra hebben de ontwerpers duidelijk meer teruggegrepen op de 2000GT dan bij de vorige generaties het geval was. Met succes, want de tweezits sportwagen is een ware nekkendraaier met een uniek en eigen ontwerp. De auto is ontworpen volgens het concept van 'Condensed Extreme', zoals Toyota het zelf noemt. Het verwijst naar de combinatie van een lange motorkap, compact passagierscompartiment en een grote spoorbreedte. Hierdoor heeft de GR Supra een stoere en gespierde uitstraling. Hij oogt lekker gedrongen en breed. De wielbasis is relatief kort, maar de auto is mooi in proportie. Met name de wulpse vorm van de heupen valt in positieve zin op. Deze zijn lekker breed aangezet, waardoor ze ook in de zijspiegels nog te zien zijn vanuit het interieur. Om het geheel af te maken is er een mooie set 19 inch wielen van gesmeed lichtmetaal gemonteerd. De GR Supra is te bestellen in zeven kleuren, maar het 'Prominence Red' van de testauto staat hem erg goed. Bij zo'n uitgesproken auto past een wat fellere kleur perfect.

In het silhouet en het 'double bubble'-dak is de geest van de 2000GT duidelijk terug te vinden. Daarnaast komt ook de 'A80' goed naar voren in het design van de GR Supra, met name als we kijken naar de vorm van de verlichting. De koplampen bestaan uit zes LED-modules en zien er behoorlijk agressief uit. Alle designelementen lijken naar een centraal punt in de neus toe te gaan, waardoor de auto bij stilstand ook al een dynamisch voorkomen heeft. De vorm van de voorzijde doet in de verte denken aan die van een Formule 1-wagen, met de spitse neus en de twee spijlen die naar de voorspoiler doorlopen en de grille onderverdelen in drie stukken. Aan de achterzijde valt met de grote diffuser en het centraal geplaatste mistachterlicht eveneens te zien dat de ontwerpers inspiratie hebben opgedaan in de racerij. Verder kent de GR Supra behoorlijk wat gaten en sleuven in het design die luchtroosters suggereren. Helaas zijn deze nep, maar ze ogen ook weer niet heel misplaatst. Al met al heeft de designafdeling van Toyota goed werk geleverd. Men heeft een auto neergezet die recht doet aan het erfgoed van het merk, zonder in al te veel historische clichés te vervallen.

340 pk
500 Nm
250 km/h
4,3 s
11,6 (7.5) l/100km
170 g/km
F
22%
€ 61.995
€ 86.990
€ 1.595 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Audi A5 2.0 TFSI quattro Pro Line S

  • BMW 4 Serie Coupé 435iA xDrive High Executive

  • Lotus Evora 2+0