Lichtgewicht
Met de vernieuwde 2.0-liter EcoBlue Hybrid dieselmotor in het vooronder draaien we de weg op. Wat direct opvalt, is het gevoel niet met een gigantische bus op pad te zijn. De L3H2 laat zich besturen als zijnde een groot uitgevallenFord Focus. Daarbij houden we in het achterhoofd dat er een lading van ruim 500 kg achterin ligt. De versnellingsbak met 6 versnellingen sluit naadloos aan op het rijgedrag en laat zich soepel in ieder verzet schuiven. De achterwielaandrijving weet op ieder moment grip te vinden en met 170 pk kom je goed weg bij het stoplicht. Ford biedt de ruimte voor een 105, 130, 170 en een nieuwe 185 pk motor die gekoppeld is aan de voorwielen, achterwielen of allemaal. Een primeur binnen het segment van de twee-tons bedrijfswagens is de 48-volt milde hybride aandrijving. Door deze toepassing claimt Ford een besparing te kunnen toepassen tot wel acht procent op het brandstofverbruik. Op het moment dat de auto remt, wordt de remenergie opgeslagen in een accu. Deze energie wordt vervolgens ingezet tijdens het rijden en het optrekken van de auto. Ford laat duidelijk weten dat het terugwinnen van de energie puur gefocust is op het verminderen van brandstofverbruik. Sneller accelereren wordt door de hybride aandrijving niet ondersteunt.
Op de bus waar wij in rondrijden, is een gewichtsbesparing toegepast van ruim 80 kg; het gewicht van een gemiddeld persoon. Om deze gewichtsbesparing te realiseren heeft Ford bijvoorbeeld de motorkap van aluminium gemonteerd zonder in te leveren op sterkte. Het schutbord achter de rug was van metaal en is nu van composiet. Samen scheelt dit bijna 10 kilo. Denk ook aan veranderingen zoals een nieuwe achteras en nieuwe wielen die allemaal lichter gemaakt zijn. Dit resulteert in een netto gewicht van 2.500 kilogram voor deze bus van 6 meter. Inclusief bestuurder van 75 kg mag ruim 1.040 kg aan gewicht vervoerd worden en heb je een trekvermogen van 3.500 kilogram.