Eerlijk uitstootverhaal
We benoemden het productieproces al even in het vorige onderwerp, maar juist dat productieproces is één van de redenen waarom Mazda veel zaken anders aanpakt dan andere autoproducenten. Je kunt namelijk een op papier heel schone elektrische auto op de weg zetten, maar als de accu, elektromotor en gebruikte materialen veel fossiele grondstoffen vragen, stoot je onder aan de streep nog heel veel uit. Daarnaast zijn veel elektrische auto's zwaar, zodat banden en remmen bovengemiddeld snel afslijten. Dit terwijl vaak maar een fractie van het gewicht benodigd is voor het dagelijks gebruik. Mazda heeft bij de gehele levenscyclus van de MX-30 rekening gehouden met klantwens, maar ook naar het praktijkgebruik van de auto. Doordat iemand in Europa gemiddeld zo'n 45 kilometer aflegt op een dag, kunnen veel automobilisten met een geringe actieradius uit de voeten. Dit betekent dat er een kleinere batterijcapaciteit benodigd is, wat niet alleen de prijs drukt. Het zorgt er namelijk voor dat de auto lichter blijft en dat er voor het vervaardigen van het lithium-ion batterijpakket veel minder fossiele grondstoffen benodigd zijn. Zo blijft de uitstoot gedurende de gehele levenscyclus veel lager dan die van een auto met ouderwetse verbrandingsmotor.
Het voordeel van het lichtere gewicht van de MX-30 merk je natuurlijk ook tijdens het rijden. Natuurlijk is de auto alsnog zwaarder dan een vergelijkbare cross-over met benzinemotor, maar doordat de batterij laag geplaatst is, ligt de auto uitzonderlijk goed op de weg.
Overigens pakt Mazda het elektrisch rijden an sich ook anders aan dan menig andere fabrikant. De Japanners gaan er namelijk vanuit dat de MX-30 voor veel kopers hun eerste elektrische auto zal zijn. Daarom dient de algehele beleving ook weer niet enorm af te wijken van de andere modellen van Mazda. Je hebt natuurlijk de voordelen van de snelle acceleratie en de naadloze versnelling, maar je hoort op de achtergrond een lichte brom die in de verte doet denken aan een verbrandingsmotor. Dit kunstmatige motorgeluid moet mensen op hun gemak stellen en bovendien wagenziekte voorkomen.
Op papier komt de MX-30 niet over als een uitzonderlijk snelle auto, maar doordat de bediening van zowel motorpedaal als besturing zo gemakkelijk gaat, heb je toch het idee dat je sneller bent dan de rest van het verkeer. Die lichtvoetigheid die we als kenmerk van de MX-30 ontdekken, is passend bij de rijdynamiek die Mazda telkens weer nastreeft. Het maakt dat de elektrische cross-over voor hetzelfde - zo niet meer - rijplezier zorgt als de rest van het gamma.